Något mer oinspirerat och skrikigt var det längesen man slapp se på svenska biografer. Alla de dåliga sidorna i det internationellt animerade barn-tv-utbudet har man lyckats få med, minimalt av det goda.


Den intressantaste aspekten av filmen blir istället de funderingar kring produktplacering (vilket verkar ha varit skälet till att man låtit smurfarna hamna i New York) som inställer sig. Sällan har man sett så många varumärken och loggor exponeras så ogenerat som i denna film riktad till barn, vilka förväntas koppla samman sina favoritfigurer med en förhöjd köplust.

Regissören Raja Gosnell har skapat sig en karriär genom att leda inspelningarna av några av de senaste årens mest onödiga filmer, t ex Beverly Hills Chihuahua/Chihuahuan från Beverly Hills (2008) samt ett par Scooby Doo-produktioner. Smurfarna ingår väl i denna samling.
Föräldrar: se upp!
Betyg: 2/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar