måndag 30 januari 2012

Arabic Game Jam

Meddelande från MEDEA

Ali Baba & Djinn´s Oasis tog hem segern i Arabic Game Jam

Under 48 timmar har sex team arbetat dag och natt i Malmö högskolas lokaler för att utveckla spel för den arabiska marknaden. Det var en enad jury, som efter intensiva diskussioner beslutade att ge första priset till team 6 med spelkonceptet Ali Baba & Djins oasis. Motiveringen lyder: “Spelet grundar sig på en traditionell, gammal historia, som fått en ny tvist i spelkonceptet. Teamet har förhållit sig väl till designuppgiften, och det ligger väl i linje med den illustrativa tradition som går att känna igen från den arabiska serievärlden. Om vi i juryn vore 13 år skulle vi utan tvekan vilja spela detta spel! Spelet kan också fungera globalt.“ Teamet, som består av Lari Pitkä-Kangas, Hamid Ali, Calle Leppäjoki, Björn Bergman och Mostafa Rubeiy, får dela på 15 000 kronor.

Glada vinnare
- Det är kul att vinna, men jag hade inte blivit ledsen om vi inte hade vunnit, säger Mostafa Rubeiy. – Allt jag tänkte på när juryn kom in, var sängen, jag är så trött nu, säger Hamid Ali. – Jag tycker vi har jobbat jättebra. Alla fick bidra med sina idéer, vi visade varandra respekt i gruppen, berättar han. -En av våra styrkor är att Björn ritar väldigt bra, forsätter Mostafa Rubeiy. Att juryn berömde grafiken och dess koppling till serietidningsvärlden glädjer Björn Bergman. -Jag ville bli serietecknare när jag var liten, förklarar han. -Jag kan ingenting om att utveckla spel! Jag är själv spelare, men jag har bidragit med mina kunskaper om den arabiska kulturen, språket och religionen, säger Hamid och får medhåll från Mostafa. De två övriga projektdeltagarna var Lari Pitkä-Kangas, som bidrog med utmärkt projektledning och Calle Leppäjokii som höll i programmeringen. Teamet är övertygade om att deras helt olika kompetenser bidrog till ett nytt tänkande i konceptutvecklingen. Vad de ska göra med pengarna vet de ännu inte, men att det vill ta steget att utveckla och ta spelet ut på marknaden är de helt överens om. Se mer om teamets spel på Global Game Jams webb. Se okcså teamets egen presentation av spelidén.

Fler pristagare
Andra pris gick till Team 4 med spelet The Challange of Zahak, med motiveringen att teamet gjorde en bra presentation, ett coolt gameplay och spelet är dessutom är färdigt att spela. Dock måste den arabiska kopplingen måste förstärkas. Tarsier studios specialpris gick till Team 5 med spelkonceptet Shura, the democratic battle. Läs mer om teamen.

Mer om helgens Arabic Game Jam
Under 48 timmar har sex team arbetat dag och natt i Malmö högskolas lokaler för att utveckla spel för den arabiska marknaden. De allra flesta deltagarna hade aldrig träffat varandra förut och teamen sattes samman så sent som i fredags kväll, utifrån deras olika kompetenser; programmering, grafik, speldesign och arabisk kultur. Under helgen har deltagarna fått ta del av olika inspirationsföreläsningar, av bland andra Nadia Jabril och Josef Fares och Martin Walfisz. Till sin hjälp har teamen också haft tillgång av ett antal coacher från Tarsier studio och The Game Assembly, som stöttat med olika kompetenser och resurser.

Nöjda arrangörer
- Vi är överväldigade över det engagemang och den positiva andan som genomsyrat de här senaste 48 timmarna, säger projektledare Karolin El-Jaleb. Alla som deltagit har varit otroligt peppade och intresserade vilket gör det otroligt roligt att driva en sån här satsning. Det finns ett sådant enormt engagemang från spelbranschen. Flera av spelbolagen är här på plats för att ta del av resultaten och för att de ser en potential i att kunna komma ut på Mellanösternmarknaden. Arabic Game Jam visar att det finns så många duktiga talanger och kompetenser att arbeta vidare med.

- Fantastiskt att se entusiasmens i teamens pitchningar, man ser att de gett allt de kan och jobbat järnet dessa 48 timmar. Extra kul att de sex bidragen är så olika och att innovationsnivån är så hög!, säger Sara Ponnert, affärsutvecklare på Media Evolution.

-Den stora bredden av idéer är imponerande, säger Elisabet M Nilsson, spelforskare på Medea Malmö högskola. De sex teamen har utvecklat helt skilda koncept, vilket visar på deltagarnas fantastiska kreativitet, fantasi och kompetens. Några av spelen är mer kommersiellt inriktade som har stor potentiell genomslagskraft på marknaden. Andra spel är mer experimentella, som t ex ett spel helt utan grafik som istället baseras på en audiovisuell spelupplevelse. Innehållsmässigt har alla team på ett eller annat sätt tagit fasta på berättelser, karaktärer och miljöer som utgår från den arabiska berättartraditionen, säger Elisabet M Nilsson.

- För oss är det viktigt att se det här som ett startskott där vi nu utvecklar en ny arbetsmodell, säger Liselott Ehn, Näringslivskontoret i Malmö stad. Nu startade vi i ett litet format, men kan växla upp det till något större. Förhoppningsvis blir det här ett årlig arrangemang, som vi växlar upp till att omfatta hela regionen, fortsätter hon.

Bakgrund
Arabic Game Jam är en 48 timmars spelkonceptutveckling. Under helgen den 27-29 januari har runt 50 deltagare samlats på K3/Malmö högskola för att tillsammans utveckla embryon till nytänkande spelkoncept speciellt riktande mot de arabisktalande marknaderna. Arrangemanget är del av Global Game Jam och följer på ett ungefär samma format och upplägg. Global Game Jam äger rum på 200 platser runt om i världen. I Köpenhamn arrangeras samtidigt Nordic Game Jam. Arrangemanget ingår i projektet “Datorspel, kompetenser och nya marknader – Spelutveckling som social innovation” med syftet att undersöka möjligheterna att med Malmö som bas utveckla datorspel riktade mot den arabisktalande marknaden, inom och utom Sverige. Arrangörerna bakom satsningen är Rosengård Stadsdelsförvaltning, Näringslivskontoret Malmö stad, MEDEA Malmö Högskola och Media Evolution.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar