Ivan Locke (Tom Hardy) är en man som har lyckats att skaffa
sig kontroll över sitt liv. Han är besatt av sitt arbete som förman på ett
internationellt företag som sysslar med betonggjutning och vet precis hur
allting ska skötas när det står mycket på spel.
Han har också ett familjeliv som löper på med en fru som köper korv till fotbollsmatchen som de och deras två söner ska se på tv, kvällen före en cementleverans som är den största som gjorts i Europa.
Han har också ett familjeliv som löper på med en fru som köper korv till fotbollsmatchen som de och deras två söner ska se på tv, kvällen före en cementleverans som är den största som gjorts i Europa.
Men så händer då det som kullkastar hans välkontrollerade
liv och utlöser det drama som Stephen Knights film Locke spelar upp: kvinnan
som Ivan haft en sexuell förbindelse med vid enbart ett tillfälle hamnar på BB
två månader för tidigt. Vad göra?
Filmen, som är knappa nittio minuter lång, består av Ivans
resa från hemstaden Birmingham till BB i London och gradvis får vi i publiken
lära känna honom genom hans telefonsamtal till chefer, kolleger, fru, söner,
läkare, sköterskor och kvinnan i London. Och det är allt: inga bilder från
andra miljöer eller tidpunkter, bara från den stund han sätter sig i bilen till
det ögonblick när han får reda på hur det gått på BB.
Det här skulle givetvis kunnat bli en trist experimentfilm
som man som åskådare hade önskat varit en kortfilm på maximalt en halvtimme —
men Knight (som är en erfaren manusförfattare för tv och film, med bland annat
David Cronenbergs Eastern Promises [2007] på meritlistan) lyckas med att göra detta
fysiskt slutna rum till en spänningsskapande faktor när vi följer hur Ivan
resonerar med alla förvånade eller arga samtalspartner över telefonen. Att han
inte kan interagera med dem annat än med rösten gör att vi åskådare också blir
än mer känsliga för kvalitén i rösterna när de samtalar för att försöka förstå
hur relationerna påverkas av hans beslut att avstå fotbollsmatchen, bli
avskedad från sitt kära jobb och (möjligen) inte ha ett hem att återvända till
efter nattens BB-besök.
För Ivan har ingen tanke på att överge sin trygga tillvaro,
han vill bara göra det rätta och i hans samtal med den döda fadern i baksätet
(som inte heller syns i bild, några moment som ger en bakgrund till Ivans
agerande men inte riktigt håller dramatiskt, filmens enda riktiga svaghet) får
vi klart för oss att han själv övergavs av sin far: nu vill han undvika att bli
likadan.
Filmen är givetvis skådespelarmässigt en enmansshow och Tom
Hardy klarar uppgiften med bravur. Att även se, och inte bara höra, honom
hantera problemen med de olika personerna i sin omgivning gör också
intensiteten och närvarokänslan högre, vilket även förstärks av filmfotots
(fotograf Haris Zambarloukos [Mamma Mia från 2008 och Thor från 2011 bland annat]) lyster
av natt och gatlyktor samt klippningens (klippare Justine Wright) flexibilitet.
(Locke hade premiär den 16/5)
Betyg: 7,5/10
I samarbete med Filmtrailer.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar