Nu rör Godzilla på sig igen!
Efter Roland Emmerichs kritiserade, för att inte säga
föraktade, version från 1998 (föraktade för att reklamkampanjen gick ut på att
”size does matter”, dvs ju dyrare desto bättre), är nu britten Gareth Edwards
här med en film han själv uttryckligen önskar ska räknas in som en del i det
japanska Toho-bolagets värld, de 28 filmer som haft Gojira (ursprungsnamnet)
som ett hot men också som en sorts hjältefigur.
Gareth Edwards |
Gojira uppstod för i år 60 år sedan som en bild av
kärnvapenhotet, inte minst i Japan som hade fått känna på detta vapens
förfärliga effekter. Genom decennierna har Gojira kämpat mot, och ibland med,
andra monster i berättelser som fascinerat (av olika skäl) en stor publik — och
inte bara i Japan.
Edwards önskan om att befinna sig nära de japanska filmerna
fungerar både bra och mindre bra. Liksom i hans Monster (2010) är dramatiken
mer vardagligt förankrad och inte så stereotypt uppblåst som i många
amerikanska monster/katastroffilmer, vilket gör hotbilden mer angelägen.
Men liksom i många (de flesta) av de japanska Gojira-filmerna
finns här också en stelhet eller brist på dynamisk laddning som gör att
vardagsdramatiken inte riktigt förmår engagera. Karaktärerna blir inte riktigt
angelägna och trots att tematiken med sonen som skäms över faderns besatthet av
en katastrof som tog moderns liv 15 år tidigare skulle kunna fungera som ett
bra dramatiskt nav blir det aldrig tillräckligt starkt.
Till detta bidrar säkerligen att först modern (spelad av
Juliet Binoche i en märkvärdigt liten roll), sedan fadern (Brian Cranston) dör
och det är sonen Ford Brody (Aaron Taylor-Johnson) som kommer att bära dramat
karaktärsmässigt. Yrket som minröjare gör att han kan ingå i den militära
operation som försöker besegra de onda monstren (MUTOs, dvs "Massive Unidentified Terrestrial Organism) men också att hans
uttrycksregister inte är av det breda slaget. Det blir helt enkelt för
entonigt.
Liksom i alla katastroffilmer så får vetenskapen stå som en
sorts mot- eller medspelare till de militära lösningarna. Här är det dr
Serizawa (Ken Watanabe) som får stå för de förnuftiga resonemangen (lite likt
dr Malcolm i den första Jurassic Park [1993]), men mest får han gå omkring och
se bekymrad ut med halvöppen mun. Och inte blir han hjälpt av sin halvt
hysteriska kvinnliga forskarkollega dr Graham (spelad av Sally Hawkins i sin
vanliga, halvt drogade, stil).
Hotet i filmen kommer alltså inte från Godzilla, som snarast
blir till T Rex motsvarighet i Jurassic Park, den som räddar människorna från
kärnvapenhotet. Och i filmens tv-sändningar blir Godzilla till slut beskriven som King of the Monsters och mänsklighetens räddare. Godzilla har blivit till en visuellt sett bra utformad
figur, nära besläktad med de japanska Gojira — men tyvärr med alltför lite tid på
duken.
De onda kärnvapentuggande monstren är en sorts blandning av
Alien-figurerna och insekterna i Starship Troopers (1997) i utseende och
Alien-referensen finns även i att vi, liksom i Aliens (1986), får se hur
hon-varelsen hotar den mänskliga världen med en ny generation av monsterungar.
Överhuvudtaget finns här en hel del filmreferenser, inte
alltför övertydligt tack och lov — men möjliga att hitta om man är uppmärksam:
en text i familjen Brodys gamla hus där det står Mothra (en av de japanska
filmernas monster, en jättefjäril) och det musikaliska temat från Jaws/Hajen
(1975) dyker också upp ett par gånger när Godzilla närmar sig (och Brody hette
ju sheriffen i denna film) — och David Strathairn får göra amiral Stenz som en version av sin underrättelsechef i Bourne-filmerna.
Sammantaget är Godzilla en film som är tillräckligt
kraftfull när det handlar om action och det tekniska utförandet (användandet av
3D är riktigt bra, utan tramsiga plojeffekter) för att kunna tillfredsställa en
stor internationell publik — men allt för svag i karaktärsdrama och egentligt
spänning för att bli en genuin klassiker i genren.
(Godzilla hade premiär den 14/5)
Betyg: 6/10
I samarbete med Filmtrailer.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar