Succéerna Twilight och The Hunger Games (först som
bokserier, sedan som filmer) har fått de amerikanska filmbolagen att bege sig
ut på jakt efter nästa långa berättelse där tonårstjejer får visa att unga
kvinnor kan. Att det finns ett sug efter denna sorts historier är inte
underligt, killarna har ju haft sådana att uppslukas av i ett sekel. Och med en
annan syn på vad kvinnor får lov att göra under de senaste decennierna är det
inte så konstigt att mer actionpräglade berättelser attraherar tjejerna.
Men eftersom filmerna görs med just tjejerna i åtanke så
dröjer sig tanken kvar hos producenterna att vad de egentligen vill se är hur
den kvinnliga hjälten inte bara besegrar de onda i fysisk kamp utan fångar en
äldre, lite farligare men i grunden kramgo kille och etablerar en heterosexuell
parrelation. Mönstret går igen i Divergent, baserad på den första delen i
endast tjugofemåriga Veronica Roths trilogi.
Så när sextonåriga Beatrice Prior (Shailene Woodley) i det
postapokalyptiska Chicago (inte särskilt märkbart i filmen att det är Chicago,
detta hade man kunnat göra mer av) har kommit till den ålder när hon ska välja
vilken typ av människa hon ska vara i resten av sitt liv gör hon det enda
rätta: erkänner för sig själv att hon är en gränsöverskridare och blir en av de
Djärva istället för att hålla sig till föräldrarnas Ödmjuka grupp, de som
innehar den politiska makten.
Men Beatrice har också drag av de andra tre
samhällsgrupperna (de Fredliga, de Sanningssägande och de Lärda) vilket gör att
hon ses som en divergent/avvikare, inte minst av den grupp Djärva som
tillsammans med samhällets Lärda och starka kvinna Jeanine (Kate Winslet)
försöker göra en statskupp och överta makten.
Liksom i så många actionfilmer, med män eller kvinnor i hjälterollerna
och med en mans- eller kvinnopublik som huvudsakliga målgrupp, blir de onda
till en väldigt endimensionell grupp, medan hjältens närmaste får några fler
nyanserade drag. För Beatrice, som efter sitt val kallar sig Tris, innebär det
att hon får råka ut för såväl svek som lojalitet i den blandade grupp tjejer
och killar som ska tränas till att bli samhällets krigare.
Men hoten utifrån realiseras aldrig, det är istället de inre
konflikterna som upptar berättelsen och det är genom de olika träningsmomenten
som filmen ges möjlighet att uppvisa en serie actionscener. Strukturen på
berättandet följer också det senaste decenniets mönster, det är
tv/video/data-spelens rytmik av förklarande scener och uppdrag med tydliga
inslag av fysiskt våld som upprepas genom hela filmen — med ett givet slut där
Beatrice/Tris triumferar trots inledningens dåliga odds.
Romantikintresset finns i relationen till den kille som ska
träna nykomlingarna, Tobias Eaton (Theo James), kallad Four efter de fyra
skräcksituationer som han lärt sig övervinna på ett för de Djärva godkänt sätt.
Han hjälper också Beatrice/Tris när hon ska genomgå skräcktestet, så att hennes
intelligens i att lösa situationerna inte avslöjar henne för de Djärvas ledare.
Divergents regissör Neil Burger (som tidigare gjort de
fantasipräglade The Illusionist [2006] och Limitless [2011]) lyckas hålla både
romantik- och actionscenerna på en rimlig nivå och bildmässigt är filmen
attraktiv, men det som drar ner intrycket är själva orimligheten i
grundupplägget: uppdelningen i de fem samhällsgrupperna (så lik Indiens kaster
att man t o m har en grupp utanför grupperna/kasterna) får ingen vettig förklaring
eller orsak. Det som påstås vara grunden för ett fredligt liv är i stället alldeles
uppenbart en ständig källa till interna konflikter. Kast/klass-indelningen innebär
inget annat än att sätta de Ödmjukas försvarslöshet mot de Djärvas våld, efter
det händer inget annat med berättelsen än uppvisandet av en serie actionuppdrag
(där även Beatrices mamma visar sig vara en krigare).
(Divergent hade premiär den 30/4)
Betyg: 6/10
I samarbete med Filmtrailer.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar