Violeta Parra (1917-1967) var en folkmusiker, konstnär och
poet från Chile vars betydelse under 1950- och 60-talen som insamlare av den
folkliga musikskatten i sitt land knappast kan överskattas. Andrés Woods film,
baserad på hennes son Ángels bok och Chiles nominering till bästa icke engelskspråkiga film inför Oscar-utdelningen
förra året, följer hennes liv från fattigdom på landsbygden till framgångar
inte minst i Europa och till slutet av hennes liv, när hon det år hon skulle
fylla 50 tog livet av sig med ett revolverskott.
Det första respektive sista vi ser i filmen är extrema närbilder på ett öga, vilket antagligen ska tolkas som att resten av berättelsen utspelas under de sekunder som livet flyr från Parra.
Det motiverar
också att filmen, speciellt i början, tidsmässigt intensivt hoppar mellan olika
perioder i hennes liv — vilket kan göra det besvärligt för den som vill få en
rak historia från födelse till död, men som här leder till att vi får en känsla
av Parras upplevelse av livet, nog så centralt för att förstå filmen. Men vi
får också hjälp att följa hennes liv genom en tv-intervju som löper genom hela
filmen, där förklarar hon vad som hänt henne.
Parra började tidigt spela gitarr, uppmuntrad av sin far som
i filmen beskrivs som en kärleksfull men hetsig och alkoholiserad person. Efter
hans död i början av 30-talet började Parra uppträda och vi får se hur hon
tillsammans med sin syster reser runt på landsbygden där de sjunger och uppför
dramatiserade historier. Parra visar sig kunna utnyttja de flesta situationer
för att uppnå det hon vill.
Ibland, som när hon tvingas ändra innehållet i föreställningen för att det är påsk och den katolska kyrkan inte vill att något ogudaktigt ska framföras gör hon om den till en Kristus-berättelse men med folklig betoning.
Ibland, som när hon tvingas ändra innehållet i föreställningen för att det är påsk och den katolska kyrkan inte vill att något ogudaktigt ska framföras gör hon om den till en Kristus-berättelse men med folklig betoning.
Men filmen handlar också mycket om hennes kärlekshistoria
med den betydligt yngre schweizaren Gilbert och hur hennes mindervärdighetskänsla
för sin ålder och att hon inte är vacker (samt, antyds det, för att hon är
halvindianska) leder till känslomässiga kast mellan att vara extremt beroende
av honom och att ställa närmast orimliga krav.
Detta slår också igenom på hennes relationer med olika
makthavare, som när hon vid ett tillfälle får vänta på att framträda och
efteråt inte får vistas bland de uppklädda gästerna utan hänvisas till maten
ute i köket: då tänder hon till och vandrar sturskt ut efter att ha kallat
värden ett tondövt svin.
Hon kräver respekt, men kan också vara oförskämd — vilket
filmen inte ryggar för. Det gör att den också visar hennes mindre trevliga
sidor och inte blir till en nyanslös hyllning. Hennes minsta barn dör till
exempel medan hon turnerar i Europa, vilket inte leder till att hon återvänder till
sina andra barn utan stannar kvar där i ett par år. Hon vägrar också länge inse
att det folklorecentrum hon senare bygger upp i utkanten av Santiago inte blir
någon publik framgång, utan låtsas som om det alltid är fullsatt.
Francisca Gavilán (som kort introducerar filmen) gör en stark insats i rollen som Parra och
sjunger själv hennes kraftfulla sånger på ett imponerande sätt. Flera av de
andra skådespelarna gör också goda insatser, medan några av personerna Parra
träffar på sina resor för att samla in musik inte alls agerar utan genom sin
tydliga amatörmässighet faktiskt förstärker intrycket av att vi ser en
dokumentär under dessa delar av filmen.
Parra är främst känd i Sverige genom sången Gracias a la
Vida/Jag vill tacka livet som hon spelade in kort före sin död. Det har också
fått bli filmens titel på svenska, i original heter den Violeta se fue a los Cielos/Violeta
gick till himlen — vilket kanske har en lite annorlunda innebörd.
(Jag vill tacka livet har premiär den 28 november)
Betyg: 7/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar