Manusförfattaren Marietta von Hausswolff von Baumgarten har
tagit fasta på den s k Geijer-affären i mitten av 1970-talet, när den dåvarande
socialdemokratiske justitieministern påstods ha varit kund hos en välkänd
bordellmamma och även utnyttjat småflickor sexuellt. Hon har för filmen byggt
ut Palmes förnekanden av Geijers inblandning till att bli en beskrivning av hur
alla män i maktställning, alltså även Palme (men också Thorbjörn Fälldin)
utnyttjar unga flickor. Problemet i det här avseendet med filmen är att den
både försöker äta upp kakan och ha den kvar.
Genom att starkt antyda de faktiska politikernas medverkan,
men använda andra namn, blir de icke bevisade påståendena till något som enligt
många närmar sig förtal. Frågan kommer att handla om enskilda personer och inte
den mer generella maktdiskussion som bär på mycket intressantare och mer
drabbande insikter.
Konsekvensen för filmens del är också att den dramatiskt
kommer att stå stilla. Den mansdominerade politikens värld är från första
början korrupt och sexistisk, inget händer som utvecklar eller förändrar den
under dramats gång.
För att kompensera denna brist har Baumgarten och regissören Mikael Marcimain slängt in en ärlig ung polis, John (Simon J Berger) som ska rota i träsket, men utan någon rimlig gestaltning så att man förstår honom som karaktär — han finns bara med för att något ska hända.
För att kompensera denna brist har Baumgarten och regissören Mikael Marcimain slängt in en ärlig ung polis, John (Simon J Berger) som ska rota i träsket, men utan någon rimlig gestaltning så att man förstår honom som karaktär — han finns bara med för att något ska hända.
Det inslag i intrigen som bär på de intressantaste
aspekterna rör de unga flickor som kommer att bli dessa call girls som titeln
syftar på. Främst gäller detta Iris (Sofia Karemyr), som vi i filmens inledning
får se skickas till ett ungdomshem av sin mamma (som har en påfallande yttre
likhet med skådespelerskan Anita Ekström, ett av 1970-talets mest kända
ansikten inom den samhällskritiska svenska filmen). Relationen är allt annat än
varm och förutom att skuldbelägga mamman för dotterns framtid i
sexköpsbranschen blir dessa korta scener det enda som ger en bakgrund till Iris
beteende — på hemmet, men även i fortsättningen.
I skildringen av den resa som Iris och kompisen Sonja (vars
relation inte blir tillräckligt väl gestaltad för att man ska förstå varför de
står varandra så nära) gör finns inslag som ger en närmast dokumentär känsla av
att bli transporterad nästan fyrtio år bakåt i tiden (eller till Kenta och
Stoffes värld från Stefan Jarl och Jan Lindqvists Dom kallar oss mods [1968]).
Till detta bidrar starkt den skicklige Hoyte von Hoytema med sitt foto
(som påminner om vad han gjorde i Tinker Taylor Soldier Spy, men även i tidigare
samarbeten med Marcimain: Lasermannen [2005] och tv-serien Upp till kamp [2007])
samt hela scenografi- och rekvisitaenheterna: så här ska en tidsskildring
göras.
Gestaltningen av bordellmamman Dagmar Glans förhöjs också av
Pernilla Augusts spel, även om man gärna kunnat slippa se hur hon i varje
hemmascen löser korsord eller mumsar på geléhallon: visserligen är kontrasten
mellan den hårdföra affärskvinnan som kan örfila Iris och hennes mer
mammaersättande funktion en viktig del av karaktäriseringen, men här blir det
lite för mycket av det goda.
Filmen ramas in av en version av Palmes samtal i tv:s Kvällsöppet
med Shirley MacLaine där politikerretoriken om det nödvändiga i att stärka
kvinnornas position i samhället åter igen lyfts fram som ett moraliskt hyckleri.
Men Call girl lyckas själv inte ta sig bortom en alltför förenklad genuspolitisk
grovhuggenhet som döljer mer än den avslöjar.
(Call girl hade premiär den 9 november)
Betyg: 5/10
I samarbete med Filmtrailer.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar