I takt med att kvinnliga konstnärer uppmärksammas alltmer, inte minst de som tidigare förbisetts i de manligt präglade historieskrivningarna, har Marie kommit att lyftas fram, bland annat som ett exempel på målare som på grund av sitt kön aldrig fick möjligheter att utveckla sitt konstnärskap.
När nu den danske regissören Bille August, som sitt första
danska projekt på tjugofem år, tagit sig an hennes historia med filmen Balladen
om Marie Krøyer, baserad på Anastassia Arnolds roman Balladen om Marie, har det
blivit en färgmättad och vacker gobeläng med Birgitte Hjort Sørensen (som
Marie) och Søren Sætter-Larsen (som Søren) som främsta kvalitéer. Som drama har
den inte mycket att erbjuda annat än att på ett förhållandevis enkelt sätt visa
upp den närmast omöjliga position som en kvinnlig konstnär och tillika hustru
och mor befann sig i vid denna tid.
Det riktiga kraftcentrat blir, trots ambitionen att berätta
Maries historia, ännu en gång Søren Krøyer, vars psykiska bipolaritet visas
fram på ett sätt som är både skrämmande och rörande. Sætter-Larsen lyckas skickligt
balansera på den tunna knivsegg som löper mellan grotesk skräckbild och
patetisk konstnärsmyt så att vi i publiken kan få en förståelse för personen
Krøyer. Filmen börjar också med hans begravning 1909, en händelse till slut gör
det möjligt för Marie att leva med den svenska tonsättaren Hugo Alfvén (Sverrir
Gudnasson, i en märkligt svag rollprestation) som hon redan 1905 fått barn med.
Marie slits mellan de båda männen, men det som borde
motiverat filmatiseringen, hennes uppgivande av sitt eget skapande, blir på ett
underligt sätt av underordnad betydelse i filmen. Det är (som vanligt) kvinnans
val av kärlekspartner som står i centrum, vilket försvagar både filmens
dramatiska nerv och komplexiteten i karaktärsrelationerna.
Inte ens det faktum att Marie hindras från att ta hand om sin dotter, på grund av att hon "förlupit hemmet", gör att skildringen blir till mycket mer än en svag melodram.
Inte ens det faktum att Marie hindras från att ta hand om sin dotter, på grund av att hon "förlupit hemmet", gör att skildringen blir till mycket mer än en svag melodram.
Bildmässigt är det som oftast hos August, som är utbildad fotograf, vackert (fotot är signerat Dirk Brüel som arbetade med August i dennes debut, det äktenskapliga vardagsdramat Honning måne/Honungsmåne 1978) och ett par av birollerna mejslas ut på ett berömvärt sätt (Tommy Kenter som advokat Lachmann, Lene Maria Christensen som Maries väninna Anna), men sammantaget är det en film som uppvisar Augusts vanliga tendens till vackert bildsatt, men ack så urvattnat drama.
(Balladen om Marie Krøyer hade premiär den 12 oktober)
Betyg: 4/10
I samarbete med Filmtrailer.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar