torsdag 5 maj 2011

Douglas Trumbull

Den legendariske amerikanske specialeffekt-skaparen, fotografen och regissören Douglas Trumbull var i dag på besök i Malmö, inbjuden av bland annat Media Evolution och MEDEA.

Eller man kanske snarast skulle benämna honom uppfinnare och konstruktör, för hans föredrag handlade mycket om hur han under de senaste femtio åren byggt, snickrat ihop och hittat på en mängd olika apparater och maskiner i syfte att kunna skapa filmiska illusioner.







Främst är han känd genom samarbeten med Stanley Kubrick  i 2001, a Space Odyssey/År 2001 — ett rymdäventyr (1968),

Steven Spielberg i Close Encounters of the Third Kind/Närkontakt av tredje graden (1977) och








Ridley Scott i Blade Runner (1982) men han regisserade också själv den olycksdrabbade







Brainstorm (1983) innan händelser i samband med den fick honom att lämna Hollywood och bosätta sig på östkusten. Där fortsatte han sitt konstuerande av biografer och kameramekanismer, allt i syfte att förhöja filmupplevelsen.

Han var också med om att föra ut IMAX till en större publik och göra Back to the Future-åkturen hos Universal till en stor succé (åkte den själv, en häftigare upplevelse får man leta efter). Han gjorde under Malmö-besöket även reklam för kommande inspelningar med kameror som tar 120 bilder i sekunden, med en kvalité som förväntas slå världen med häpnad. Han ironiserade lite över den tävlan mellan regissörer att använda snabbare och snabbare kameror som Peter Jackson och James Cameron uppvisar, men var också väldigt mån om att framhålla sin egen roll i utvecklingen, inte minst den "Showscan"-teknik som varit en föregångare till senare tiders digitala teknikutveckling.

Trumbull avslutade föredraget genom att med emfas hävda att visserligen är det viktigt att berätta en historia, men det gäller att ge en förhöjd upplevelse och i detta är den tekniska utvecklingen av största betydelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar