lördag 14 februari 2015

Svenska framgångar i Berlin

Glädjande pressmeddelande från Film i Väst

Sanna Lenkens MIN LILLA SYSTER vann Kristallbjörnen för ”Bästa film” i Generation Kplus idag på eftermiddagen och gör därmed Beata Gårdeler sällskap efter hennes vinst igår kväll av Kristallbjörnen för ”Bästa film” i Generation 14Plus vid Berlins filmfestival.

Det blev full utdelning för Film i Västs samproduktioner MIN LILLA SYSTER och FLOCKEN som båda tog hem var sin Kristallbjörn vid årets upplaga av Berlins filmfestival.

Sanna Lenken vann Kristallbjörnen i sektionen Generation Kplus med MIN LILLA SYSTER om 12-åriga Stella och hennes några år äldre syster, konståkningssatsande Katja som bär på en hemlighet med bland andra Amy Deasismont i rollerna.

Juryns motivering:
The film's unique perspective, stunning performances and challenging theme really touched our hearts.

"Jag är mycket lycklig! Jag och mina tyska kollegor som varit med och jobbat med filmen nere i Berlin vill dricka bubbel, dansa och krama Kristallbjörnen och juryn", säger regissören Sanna Lenken.

MIN LILLA SYSTER är producerad av Annika Rogell för Tangy i samproduktion med Film i Väst, Fortune Cookie Film och Sveriges Television med flera samt med stöd av Svenska Filminstitutet, Magdalena Jangard.

Beata Gårdelers drama FLOCKEN vann Kristallbjörnen för ”Bästa film” i sektionen Generation 14Plus igår kväll som tidigare meddelats.

"Vi gratulerar filmskaparna bakom Min lilla syster till Kristallbjörnen och konstaterar att vår satsning på film för nya generationer skördar stora framgångar på absolut högsta internationella nivå", säger Tomas Eskilsson, VD på Film i Väst.

MIN LILLA SYSTER har svensk biopremiär 18 september 2015.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar