Detta är förutsättningarna för katastrofdramat The Impossible,
en film som tydligt betonar att detta är en SANN BERÄTTELSE — vad nu det
egentligen innebär. Denna spanskproducerade film är inte mer sann än att den
låter historien om en spansk familj gestaltas av engelsktalande skådespelare
(samt några svenskar), uppenbarligen i en ambition att nå en så stor
internationell publik som möjligt. Och i detta har man lyckats, filmen har
redan spelat in vida mer pengar än vad den kostade att göra. Är den bra då?
Nja, inte särskilt.
Temat för filmen är hur familjen hittar tillbaka till
varandra efter tsunamin och då borde relationerna mellan karaktärerna innan
katastrofen slår till vara fylld av konflikter och problem för att detta
återskapande av familjelyckan ska kännas angelägen.
Men allt är gulligull och alla i familjen är så goda och människovänliga att det inte finns något drama att arbeta med för filmskaparna.
Men allt är gulligull och alla i familjen är så goda och människovänliga att det inte finns något drama att arbeta med för filmskaparna.
Vad göra? Förutom själva tsunamin, som skiljer pappa Henry
och småpojkarna från mamma Maria och trettonårige Lucas åt och skapar
förutsättningen för denna post-apokalyptiska skildring, så är filmen i övrigt
en upprepad serie av separationer och återförenanden, utan någon tydlig
utveckling av karaktärerna eller deras relationer.
Och pojkarna, till vilka även pappan kan räknas, visar sig
vara några hejare till att hantera svårigheterna, även sjuårige Thomas som tar
hand om sin knappt två år yngre bror på ett moget och exemplariskt sätt.
Alltmedan mamman skadad ligger i ett träd (i skydd undan fler jättevågor), på
ett lastbilsflak eller i sjuksängen, omhändertagen av Lucas.
Skådespelarinsatserna är genomgående goda, med Tom Holland i
rollen som Lucas och Samuel Joslin som Thomas överraskande skickliga, och
regissören J.A. Bayona (som tidigare gjort skräckfilmen El Orfanato/Barnhemmet
[2007]) lyckas göra den rent fysiska upplevelsen av smärta och ansträngning
till en av filmens främsta kvalitéer.
Men upprepningen av separation-återfinnande dras ett par
varv för mycket och med musikens överdrivna sentimentalisering och den alltför
starka koncentrationen på familjen Bennett blir denna SANNA BERÄTTELSE om vad
som hände i Asien julen 2004 inte så omskakande som den borde ha blivit.
(The Impossible har premiär den 8 mars)
Betyg: 5/10
I samarbete med Filmtrailer.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar