På livsstilsmagasinet Dolce Vita i Stockholm löper allting
på i sina gamla hjulspår och resereportern Johanna (Helena Bergström) känner
att åren bara försvinner utan att hon har ett meningsfullt liv. Visserligen har
hon två exemplariska barn, men ingen man och chefen Inez (Ewa Fröling) är
ständigt kritisk mot allt hon gör. Men så får Johanna en chans att åka till
Menorca med sina barn för en reportageresa…
Historien i Colin Nutleys nya film Medicinen kommer från en
roman med samma namn av Hans Koppel och har det gamla vanliga temat med en
underkuvad karaktär som får sin revansch — i det här fallet med hjälp av en
försöksmedicin.
Nutley gör ständigt denna berättelse, ibland blir det bra
(som i Black Jack [1990], en av hans första filmer och fortfarande den bästa) men ofta blir det ett tomt
pladdrande vilket förstärks av hans arbetsmetod med mycket improvisationer och
oförmågan att klippa bort dödköttet i tagningarna.
Och så finns det ofta en elakhet mellan karaktärerna som i
många fall antas vara komisk, men som i många fall (Nionde kompaniet [1987] var ett
sådant fall) bara blir obehaglig.
Ett praktexempel på detta är chefredaktören Inez i den nya
filmen, som bara spyr ur sig elakheter utan att man som åskådare förstår sig på
figuren — då hjälper det inte att Fröling är en mästare på denna sorts
karaktär.
Och inte är de andra så speciellt mycket bättre i sina
ängsligheter och självupptagna manér, det är givetvis bara Johanna som är
sympatisk.
Delar av två scener är riktigt bra (bland annat ett spontant skratt mellan Bergström och Katarina Ewerlöf) men det simpla i själva upplägget på berättelsen och konfliktlösningarna samt scenernas utdragenhet och upprepningar gör de nästa två timmarnas speltid till en riktig prövning, då hjälper det inte att fotot är snyggt och att Petra Mede gör en riktigt bra insats som förlösare för Johanna.
Betyg: 2/10
(Medicinen har premiär den 29/8)
I samarbete med Filmtrailer.se