lördag 21 mars 2015

Inherent Vice


Thomas Pynchon (född 1937) har sedan länge av många litteraturkritiker ansetts vara en av USA:s främsta författare. Inte för de enkla och okomplicerade intrigerna, inte heller för bristen på ambitionsnivå i tematiken – tvärtom är det just det intrikata i såväl form som innehåll, stil som tematik som gjort honom till en kritikerfavorit medan han aldrig producerat någon riktig kioskvältare eller ständigt hamnat högt på försäljningslistorna. Han anses ofta vara den främste postmoderne författaren i USA.



Hollywood-bolag har länge varit intresserade av att göra film på Pynchons böcker, men det har stupat på hans komplexa litterära stil. När nu den första filmatiseringen av en av hans böcker, Inherent Vice från 2009, får svensk premiär så är det lämpligt nog en berättelse som har deckaren av modell Raymond Chandler som utgångspunkt. Detta borde väl göra den publika attraktionskraften uppenbar.

Men nu är det ju så att Pynchon och filmens manusförfattare/regissör Paul Thomas Anderson inte bara följer en populär genres mönster — man använder snarare detta för att hitta sidohistorier och karaktärsteckningar som befinner sig bortom den enklare genrelitteraturens/filmens gränser. Andersons film är alltså inte enbart en s k film noir med en deckare, modell Humphrey Bogart, som får i uppdrag att lösa ett brott och genom sin skicklighet och många prövningar visar sin mannakraft.

Handlingen utspelar sig 1970 och en, oftast påtänd, privatdeckare vid namn Doc Sportello (Joaquin Phoenix) får av sin f d flickvän Shasta (Katherine Waterston) uppdraget att hjälpa henne rädda sin nye älskare, byggmiljonären Mickey Wolfmann (Eric Roberts), från att bli inspärrad på dårhuset av hans fru och hennes älskare.

Redan här finns det tillräckligt mycket av komplikationer för att göra en del åskådare förvirrade (och filmen har inte heller varit en publikframgång i USA), men mycket mer av bisarra figurer och osannolika intrigvändningar väntar.

Doc får fler och fler uppdrag, vilka stapplas på varandra i alltmer svårgripbara mönster, och figurer som etableras som stereotypa klichéer, som polisen ”Bigfoot” Bjornsen (Josh Brolin), visar sig ha många motsägelsefulla sidor.

I mångt och mycket kan man se Inherent Vice som en fortsättning både på Hunter S Thompsons s k Gonzo-stil (sanslöst filmatiserad av Terry Gilliam i Fear and Loathing in Las Vegas [1998]) och kultrullen The Big Lebowski (i regi av bröderna Coen, även den från 1998) där Jeff Bridges på ett likartat sätt dras in i märkliga händelseförlopp men själv är The Dude, en ”laid back” hippie som bara vill ta det lugnt. Humorn i de båda filmerna ligger också väldigt nära varandra.

Och Robert Altmans The Long Goodbye från 1973 är kanske prototypen för denna dekonstruktion av manlighetsideal och etablerade berättarmönster med Elliott Gould som Chandlereskt postmodern hjälte.

Paul Thomas Anderson har med Inherent Vice lyckats komma tillbaka till den nivån när han slog igenom med filmer som Boogie Nights [1997] och Magnolia [1999]. De senaste alstren — There Will Be Blood [2007] och The Master [2007] — har varit misslyckade kombinationer av pretentiös tematik och stora brister i den filmiska hantering av ambitionerna, men i Inherent Vice finns en lyckad lätthet i användandet av en nästan uttjatad berättarformel.

En styrka i filmen är det utmärkta ensemblespelet, inte en av skådespelarna gör en dålig insats vilket visar på Andersons skicklighet som personinstruktör, en annan den kraftfulla visuella stil som Anderson och ständige fotografen Robert Elswit (som även fotograferat många av de amerikanska filmer som under de senaste tjugo åren varit de bildmässigt mest intressanta) lyckats skapa.


Betyg: 8/10


(Inherent Vice hade premiär den 20/3)


torsdag 12 mars 2015

Leviatan


En rysk film inspirerad av händelser i USA — kan det tänkas vara en action-film? Nej, snarare ett spänningsladdat drama där entydigheten i hjälte- respektive skurkrollerna visar sig vara en chimär.

Andrej Zvjagintsev har de senaste tio åren gjort sig känd som en filmare med en känsla för den långsamma iakttagelsens estetiska möjligheter, i filmer som Vozvrasjtjenije/Återkomsten [2003], Izgnanije/Förvisningen [2007] och Jelena/Elena [2011]  — filmer som genererat flera festivalpriser och gjort att han setts som en Tarkovskijs efterträdare.


När förra årets Leviafan/Leviatan nu har premiär i Sverige kan man konstatera att samma blick för människors intrikata relationer finns kvar, men nu sammankopplad med en stark känsla av ett våld som kan explodera i vilket ögonblick som helst samt en underfundig humor när filmen ser på dramats figurer.

Händelserna utspelas vid det Norra Ishavet i ett landskap som påminner en hel del om Nordnorge eller Island. Bilmekanikern Kolja håller på att förlora en rättstvist mot staden borgmästare Vadim vilket kommer att innebära att hans hus ska rivas.

Han tillkallar en vän från militärtiden, Dimitrij, som nu arbetar som advokat i Moskva. Denne har lyckats få reda på att Vadim begått oegentligheter (vilka och under hur lång tid låter filmen oss inte få reda på) och de ska nu pressa honom på pengar som ersättning för huset.

Allt är upplagt för ett blodigt drama med maktens man som en mafioso och Kolja som kraftfull hjälte. Men trots att Kolja är hetsig så kommer filmen inte att följa detta förväntade mönster. Det är i stället en berättelse med bibliska kopplingar, där Kolja blir till en samtida Job som utsätts för en serie prövningar på en väg som stadigt leder mot undergången.

Borgmästaren blir till en ganska räddhågsen figur och advokatvännen är inte främmande för svek. Kvar som drabbade av händelseutvecklingen är Koljas fru Lilja och sonen Roma: hon klarar inte av allt elände och han blir ensam lämnad kvar i huset som i filmens slutfas rivs för att ersättas av en ny kyrka.

Och stadens präst, som är borgmästarens andlige rådgivare, avkunnar samhällsmoralen: följ Guds bud så kommer du att se sanningen.


Leviatan möttes av en hel del kritik i Ryssland av kretsar som tyckte att den avslöjade för mycket av maktmissbruk och korruption i landet, men den utsågs också till Oscarkandidat och besegrades först på mållinjen av den polska Ida (men Leviatan fick en Golden Globe).

Både Bibelns Leviatan (havsmonstret som en bild av Satan) och samhällsfilosofen Thomas Hobbes bok från 1651 (där Leviatan är en bild för envåldshärskaren som kontrollerar människornas inneboende egoism) är relevanta för att förstå filmens religiösa och filosofiska dimensioner — men till slut är det ändå de inneboende filmiska kvalitéerna som gör Zvjagintsevs film till en sällsam resa i den mänskliga gemenskapens komplexa universum.

Och skådespelarinsatserna är överlag utmärkta, speciellt Sergej Pochodajev som sonen och Roman Madjanov som borgmästaren.

Betyg: 8/10

(Leviatan har premiär den 13/3)
 

tisdag 10 mars 2015

BUFF 2015 sätter igång

Årets Barn- och ungdomsfilmfestival (BUFF) i Malmö startade igår.



Här är några röster från kön till invigningsfilmen.

fredag 27 februari 2015

Stöd till bred (och dyr) kvalitetsfilm

PRESSMEDDELANDE från SvT, Nordisk Film och Film i Väst

"Ny satsning på publik kvalitetsfilm

Film i Väst, Nordisk Film och Sveriges Television satsar på nya filmprojekt som förenar hög kvalitet med stor publik potential. Satsningen görs med förhoppningen om att vitalisera svensk films position i Sverige och i övriga världen med målet att göra svensk film till publikens förstahandsval.

Idag tillkännager Film i Väst, Nordisk Film och Sveriges Television sin gemensamma satsning med målet att skapa bättre förutsättningar för finansiering och produktion av långfilm som förenar hög kvalitet och angelägna berättelser med ett starkt publikt tilltal.

Varje enskilt projekt kan få maximal tilldelning om 25 miljoner kronor av de tre samproducenterna.

"Vår satsning kan ses som en vitamininjektion till svensk filmsektor som behöver lyfta produktionskvaliteten med siktet inställt på att nå den stora publiken. Målet är göra Sverige till det land i Norden som har högst marknadsandel för inhemsk film på repertoaren", säger Tomas Eskilsson, VD för Film i Väst.

De tre samarbetsparterna skapar genom satsningen ett starkt fundament för filmer som strävar efter kvalitet i alla aspekter som manus, regi, cast, visualitet och tematik. Filmer som är och ska vara angelägna för en stor publik både på hemmaplan och utanför Sveriges gränser.

"Detta är också ett sätt att motivera flera av våra talangfulla filmskapare inom svensk film att fokusera mer på bred kvalitetsfilm med en potential att nå ut internationellt", säger Lone Korslund, Head of Nordic Co-productions and Acquisitions, Nordisk Film.

Satsningen är tänkt att utgöra ett fundament från vilket filmer kan produceras med budgetar mellan 35 och 50 miljoner kronor, vilket är cirka 50 % mer än vad en genomsnittligt svensk film kostar.

"Vi vill höja kvaliteten i svenskt filmskapande och ytterligare stärka svensk långfilms position hos den breda svenska bio-publiken och inte minst hos tv-tittarna", säger Hanne Palmquist, Commissioning Editor Feature Films & TV Drama, vid Sveriges Television.

Nordisk Film kommer att svara för den nordiska distributionen av de aktuella filmprojekten och Trust Nordisk för International Sales. Sveriges Television erhåller nationella sändningsrättigheter för fri-tv."


En reflektion är att det som sagts vara den stora kvalitetshöjlkingen i svensk film (vilket man kan diskutera om detta verkligen inträffat) inte slagit igenom publikt och nu måste man göra något åt situationen så att man kan dra nytta av framgångarna för tv-serieproduktionen. 

Och allt som höjer kvalitén inom svensk film bör stödjas!

måndag 23 februari 2015

Oscar 2015

Årets Oscar-statyetter fördelades så här:


Bästa film: ”Birdman”

Bästa regi: Alejandro González Iñárritu - ”Birdman”

Bästa originalmanus: Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Jr and Armando Bo - ”Birdman”

Bästa manus efter förlaga: Graham Moore ”The Imitation Game”

Bästa foto: Emmanuel Lubezki – ”Birdman”

Bästa klippning: Tom Cross ”Whiplash”

Bästa originalmusik: Alexandre Desplat ”The Grand Budapest Hotel”

Bästa kvinnliga huvudroll: Julianne Moore - ”Still Alice”

Bästa manliga huvudroll: Eddie Redmayne - ”The theory of everything”

Bäst manliga biroll: JK Simmons – ”Whiplash”

Bästa kvinnliga biroll: Patricia Arquette - ”Boyhood”

Bästa utländska film: ”Ida” av Pawel Pawlikowski

Bästa dokumentär: ”Citizenfour” av Laura Poitras

Bästa animerade långfilm: ”Big hero 6”

Bästa ljudklipp: Alan Robert Murray och Bub Asman – ”American Sniper”

Bästa visuella effekter: Paul Franklin, Andrew Lockley, Ian Hunter och Scott Fisher – ”Interstellar”

Bästa makeup: Frances Hannon och Mark Coulier – ”The Grand Budapest Hotel”

Bästa kostym: Milena Canonero – ”The Grand Budapest Hotel”

Bästa produktionsdesign: Adam Stockhausen och Anna Pinnock ”The Grand Budapest Hotel”

Bästa kortdokumentär: ”Crisis Hotline: Veterans Press 1”

Bästa kortfilm: ”The Phone Call”

Bästa animerade kortfilm: ”Feast”

Bästa låt: ”Glory” i ”Selma” (John Stephens och Lonnie Lynn, framförd av Common och John Legend)


lördag 14 februari 2015

Svenska framgångar i Berlin

Glädjande pressmeddelande från Film i Väst

Sanna Lenkens MIN LILLA SYSTER vann Kristallbjörnen för ”Bästa film” i Generation Kplus idag på eftermiddagen och gör därmed Beata Gårdeler sällskap efter hennes vinst igår kväll av Kristallbjörnen för ”Bästa film” i Generation 14Plus vid Berlins filmfestival.

Det blev full utdelning för Film i Västs samproduktioner MIN LILLA SYSTER och FLOCKEN som båda tog hem var sin Kristallbjörn vid årets upplaga av Berlins filmfestival.

Sanna Lenken vann Kristallbjörnen i sektionen Generation Kplus med MIN LILLA SYSTER om 12-åriga Stella och hennes några år äldre syster, konståkningssatsande Katja som bär på en hemlighet med bland andra Amy Deasismont i rollerna.

Juryns motivering:
The film's unique perspective, stunning performances and challenging theme really touched our hearts.

"Jag är mycket lycklig! Jag och mina tyska kollegor som varit med och jobbat med filmen nere i Berlin vill dricka bubbel, dansa och krama Kristallbjörnen och juryn", säger regissören Sanna Lenken.

MIN LILLA SYSTER är producerad av Annika Rogell för Tangy i samproduktion med Film i Väst, Fortune Cookie Film och Sveriges Television med flera samt med stöd av Svenska Filminstitutet, Magdalena Jangard.

Beata Gårdelers drama FLOCKEN vann Kristallbjörnen för ”Bästa film” i sektionen Generation 14Plus igår kväll som tidigare meddelats.

"Vi gratulerar filmskaparna bakom Min lilla syster till Kristallbjörnen och konstaterar att vår satsning på film för nya generationer skördar stora framgångar på absolut högsta internationella nivå", säger Tomas Eskilsson, VD på Film i Väst.

MIN LILLA SYSTER har svensk biopremiär 18 september 2015.

fredag 13 februari 2015

Fifty Shades of Grey


Så var det då dags för den första delen i E L James (författarnamn för Erika Mitchell) omtalade romantrilogi Fifty Shades of Grey från 2011-2012 att få premiär som film, i regi av Sam(antha) Taylor-Johnson som tidigare gjort Nowhere Boy (2009) om John Lennons uppväxt.

Erotisk, pornografisk, upphetsande, omskakande, farlig för de unga själarna? Nej, snarare seg och avtändande, utan de omstörtande aspekterna av den Dominans-Underkastelse-sexualitet som uppenbarligen strukturerar böckerna (som jag läst tre sidor av, sedan blev det för tråkigt).

Kan då den avsedda målgruppen (som undertecknad inte tillhör varken köns- eller åldersmässigt) få ut något av detta? Förhoppningsvis, eftersom ett rekordstort antal har köpt biljetter i förköp och (antagligen) även läst böckerna. Vad kommer de då att få med sig från filmen?

Först och främst en variant av Twilight-berättelserna (historien började följdriktigt som en ”fan fiction” utifrån Stephenie Meyers böcker), vilka i sin tur är en uppdatering av den romantiska litteratur som formades på 1800-talet och fortsatt som s k para-litteratur med Harlekin-serien och andra liknande massmarknadsböcker under 1900-talet.

Intressant nog kommer detta på tal tidigt i filmen när den stenrike och 27 år unge Christian Grey (Jamie Dornan) frågar Anastasia Steele (Dakota Johnson), som har engelsk litteratur som huvudämne på college, vem favoritförfattaren är: Brontë, Austen eller Hardy? Hon svarar Thomas Hardy, han tror Jane Austen (Dornans likhet med Colin Firth som blev hjärtekrossare som Darcy i Austen-serien Pride and Prejudice/Stolthet och fördom från 1995 är slående) — medan det i själva verket är systrarna Brontë (och speciellt Charlottes Jane Eyre från 1847) som står som modell för hela genren.















I denna är temat ”kvinnans moraliska uppfostran av mannen”, genomfört med mycket plåga och berättad utifrån kvinnan synvinkel. Därmed inte sagt att genren är feministisk i en samtida mening, men att det är kvinnans lust och moral som styr skildringen.

I filmen Fifty Shades of Grey får vi hela tiden följa Anastasia/Ana i hennes försök att förstå sig på Christians oförmåga att låta sig beröras fysiskt — och emotionellt. Men filmen är också uppenbarligen rädd för att stöta bort viktiga publiksegment så det spel av dominans och underkastelse som är berättelsens fundament blir mycket tamt skildrat och aldrig till det spänningsförhållande mellan makt och lust, manligt och kvinnligt som hade kunnat göra historien glödande.

Markis de Sade och sexualitetsformernas plats i sociala omvandlingar och mer genomgripande kulturella förändringar finns här antydda, men svagt och utan ens de vidare vibrationer som både mjukporr och mer sadomasochistiska filmtyper uppvisat de senaste femtio åren.

Filmskaparna vågar inte närma sig BDSM på ett kraftfullt sätt (det hade ändå inte behövt bli sadistisk porr i skildringen) utan allt blir så gulligt, från Christians uppsyn till alla sidofigurernas vänlighet. Och ändå är det barndomstrauma och pedofili som ligger till grund för Christians oförmåga/ovilja att låta sig beröras i det inre som gör att hans och Anas förhållande blir ohållbart i denna första del.

Till svårigheterna med att få dynamiken att fungera i filmen hör att Jamie Dornan spelar Christian på ett så distanserat sätt att Anas fascination blir oförståelig — han blir närmast till en variant på Patrick Bateman i American Psycho och sexualitetsperversionen är snarare fetischism än BDSM. Ändå från filmens början är det alla Christians prylar som betonas, alltifrån slipsar och kostymer till bilar och piskor och därmed blir till fascinationsobjekt för själva berättandet.










Mot detta står alltså Anas ”vanlighet”, uttryckt genom hennes enkla kläder och extrajobbet i en järnaffär till att hon har väntat på den rätte och är oskuld när de träffas. Dakota Johnson lyckas gestalta henne på ett trovärdigt sätt och bidrar med sitt Charlotte Gainsbourg-liknande utseende till att Fifty Shades of Grey blir en spegelbild av Lars von Triers Nymphomania (2013), där Stellan Skarsgårds rollfigur försöker förstå sig på den kvinnliga sexualiteteten.

Även andra delar i filmen håller hyfsad klass (scenografi, kläder, foto), men som berättelse om omvälvande och normbrytande sexualitet är Fifty Shades of Grey inte en betydelsefull film.


Betyg: 3/10


(Fifty Shades of Grey har premiär den 13/2)

I samarbete med Filmtrailer.se

fredag 6 februari 2015

Natt på museet: Gravkammarens hemlighet


Shawn Levy har det senaste decenniet regisserat ett flertal ekonomiskt framgångsrika filmer, företrädesvis i komedigenren. Historierna om vad som händer på det Naturhistoriska museet i New York har väl varit de mest populära, därför har vi nu belönats med den tredje i serien, kallad Night at the Museum: Secret of the Tomb/Natt på museet: Gravkammarens hemlighet.

Inte för att det är en så fasligt stor hemlighet som döljs i den gravkammare som 1938 plundras på sina rikedomar och förs till Väst. Viktigast är en sorts magisk tavla som är orsaken till att varelserna på museet på Manhattan kommer till liv under nätterna — det som var hela poängen med filmerna från början.
Men någon spänningsberättelse kring avslöjandet av denna hemlighet är den här filmen knappast, snarare är det en lite uppgiven fortsättning där nattvakten Larry (Ben Stiller) får fortsätta att försöka hantera neanderthalare, dinosaurier och Attila the Hun så att de inte blir alltför påtagliga fenomen i den vardagliga världen.
Den här gången tar han sig till London för att försöka klura ut varför figurerna börjar förlora sin livlighet och lösningen blir både enkel och obegriplig: hur är denna hemlighet dels något som är så storslagen och samtidigt så banal?

På vägen blir detta också till en dubbelberättelse om föreningen av fäder och söner, ett tema som så totalt dominerar (inte minst den breda amerikanska) filmkulturen att man önskar att filmarna kunde anstränga sig lite mer för att göra dem angelägna.
Roligast är Stiller som Larrys neanderthalvariant Laa, mest bortkastade är Ricky Gervais, Steve Coogan och Owen Wilson, tristast är att se skildringen av en något överviktig kvinna som ska vara rolig genom att inte ha någon verklighetskoll och därför blir förälskad i neanderthalaren (den ende hon kan få intresserad?) och sorgligast är att se de nu bortgångna Mickey Rooney och Robin Williams.

Sämst är den svenska dubbningen som missar allt, från röster som stämmer med karaktärernas ålder till den totala bristen på atmosfärskapande ljud och mumlande skådisar.


Betyg: 2/10


(Natt på museet: Gravkammarens hemlighet har premiär den 6/2)

torsdag 5 februari 2015

Jupiter Ascending

Syskonen Wachowskis filmkarriär kunde knappast ha startat bättre. Den erotiska thrillern Bound [1996] visade upp en filmisk känsla som gjorde dem till eftertraktade namn inom den amerikanska filmindustrin och med Matrix [1999] skapade de en stilbildande film med ett tema kring verklighet och illusion som i sin sf-inramning kom att få stor betydelse för det nya millenniets fantastique-produktioner.

Men deras fall från filmindustrins höjder blev också snabb, redan med de två följande delarna i Matrix-trilogin blev det tydligt att spiken de kokade soppa på inte var så märgfull. Kommande filmer (Speed Racer [2008] och Cloud Atlas [2012]) var verkligen inte några höjdare och även om James McTeigue-regisserade V for Vendetta [2006] satte vissa spår i populärkulturen, inte minst Guy Fawkes-masken, så har åtminstone jag inte haft några större förhoppningar om att de skulle återkomma till de filmiska höjderna.

Och även om den nya Jupiter Ascending är inte något mästerverk så är den dock deras bästa film sedan den första Matrix. Historien om den faderlösa Jupiter Jones (Mila Kunis), som får reda på att hon är av universell kungasläkt och genom en massa strider på jorden och i främmande galaxer lär sig få en starkare självkänsla och kraftfull pojkvän, verkligen inte är en originell skapelse lyckas Wachowskis genom sin filmiska kompetens göra de enskilda momenten till riktigt kraftfulla ögonblick.
Foto och klippning är riktigt suggestiva och de visar sin förmåga att ingjuta även de mest klichéartade scenerna med mustiga vibrationer (tag lärdom George Lucas och Peter Jackson!).
Till dessa vibrationer hör inte minst ekon av andra, mer centrala berättelser i den västerländska kulturen. Jupiter faller som en Alice ner i Underlandet där hennes storögda renhet får henne att klara alla hinder och den närmast antika gudasläkten Abrasax har tillräckligt mycket av Shakespearesk giftighet i sig för att kunna generera alla de gigantiska strider som vi får ta del av medan huvudskurken Balem (Eddie Redmayne) alldeles uppenbart har hämtat sitt viskande väsande från Voldemort i Harry Potter-filmerna. 
Terry Gilliam får t o m ge sin ton till filmen i en scen som alldeles uppenbart är en hyllning till hans Brazil [1985].
Bäst av allt är dock att se Sean Bean, vars närvaro fyller scenerna han är med i på ett sätt som bara han är mäktig.


Betyg: 6/10


(Jupiter Ascending har premiär den 6/2)

I samarbete med Filmtrailer.se

Whiplash


Att skola en ung människa till att bli framstående inom sitt fält är en delikat balansgång mellan uppmuntran och ärlig kritik, moroten och piskan.

Just piskan är en central del i filmen Whiplash, Damien Chazelles andra långfilm som redan hyllats vid flera festivaler och fått några Oscar-nomineringar i år, bland annat som bästa film. Den handlar om Andrew Neyman (Miles Teller), en nittonårig kille som går på den prestigefyllda musikskolan Shaffer i New York och i sin strävan efter att bli världens bästa jazztrummis hamnar i klorna på den närmast psykopatiske läraren Terrence Fletcher (J. K. Simmons).
Fletcher etableras tidigt i filmen som en sadistisk och mobbande lärare (inte helt olik Stig Järrels Caligula i Alf Sjöberg-regisserade Hets [1944], med manus av Ingmar Bergman) som regerar genom att sätta skräck i alla eleverna (mestadels killar) och kanske orsaken till en tidigare elevs död.
Han spelar på Andrews ambitioner och utnyttjar dennes oförmåga att förstå att de tillfällen när Fletcher verkar vara sympatisk enbart är ett sätt för denne att hitta svaga punkter hos Andrew.

Chazelle antyder att Andrews ambitioner kommer från faderns misslyckade karriär som författare och vi får också se en familjescen där de idrottande kusinerna (antar jag att det är) hyllas av familjen medan Andrews jazzmusik inte får särskilt mycket uppmuntran. 

Det leder också till att Andrew uppträder nedlåtande mot kusinerna och gentemot en tjej han har några dejter med: han hävdar att han inte kan fortsätta träffa henne eftersom han måste ägna all sin kraft åt musiken.
Andrew blir också alltmer brutal i sin behandling av de trummisar som Fletcher spelar ut mot varandra och den konkurrens som skulle kunna vara stimulerande och utvecklande blir (liksom i många idrottssammanhang) till en destruktiv kraft där det handlar om att trycka ner andra. Tävlingarna som Fletchers band deltar i blir också mest till förnedringsscener för Andrew (och de andra killarna).
Whiplash är en känslomässigt stark film (med viss självbiografisk grund hos Chazelle) kring maktspel och mobbning, med starka insatser av framför allt Simmons och Teller (det är också kul att återse Paul Reiser från tv-serien Mad about You/Galen i dig som Andrews far). Chazelle låter kanske intrigen trycka dit Andrew vid lite väl många tillfällen (han besparas varken kastade stolar eller bilkrascher) men regi, manus och klippning (av Tom Cross) gör filmen till ett kraftpaket med stark musikalitet.


Betyg: 7/10


(Whiplash har premiär den 6/2)

I samarbete med Filmtrailer.se

måndag 26 januari 2015

Guldbaggar 2015

Så har då Guldbaggarna för bästa insatser på filmens område 2014 delats ut. Ruben Östlunds Turist slog rekord med sex baggar (fem av dem i de riktigt tunga klasserna utanför skådespeleriet).


Guldbaggar 2015

Bästa film – Turist

Bästa regi – Ruben Östlund – Turist

Bästa manuskript – Ruben Östlund – Turist

Bästa foto – Fredrik Wenzel – Turist

Bästa klipp – Jacob Secher Schulsinger och Ruben Östlund – Turist


Bästa kvinnliga huvudroll – Saga Becker –Nånting måste gå sönder

Bästa manliga huvudroll – Sverrir Gudnason –Flugparken

Bästa kvinnliga biroll – Anita Wall –Hemma

Bästa manliga biroll – Kristofer Hivju –Turist


Bästa ljud/ljuddesign – Andreas Franck – The Quiet Roar

Bästa originalmusik – Mattias Bärjed och Jonas Kullhammar – Gentlemen


Bästa scenografi – Ulf Jonsson, Nicklas Nilsson, Sandra Parment, Isabel Sjöstrand och Julia Tegström – En duva satt på en gren och funderade på tillvaron

Bästa kostym – Cilla Rörby – Gentlemen

Bästa mask/smink – Anna Carin Lock och Anja Dahl – Gentlemen



Bästa dokumentärfilm – Om våld – Göran Hugo Olsson

Bästa kortfilm – Still Born – Åsa Sandzén

Bästa utländska film – Två dagar, en natt – Jean-Pierre och Luc Dardenne

Biopublikens pris – Micke & Veronica

Hedersguldbagge – Liv Ullman

Gullspira – Rose-Marie Strand

Särskilda insatser – Mats Holmgren

torsdag 15 januari 2015

Oscar-nomineringar

Nomineringarna till årets Oscar-statyetter har presenterats. Turist av Ruben Östlund nådde inte ända fram, Birdman och The Grand Budapest Hotel har fått flest.

Bästa film
American Sniper
Birdman
Boyhood
The Grand Budapest Hotel
The Imitation Game
Selma
The Theory of Everything
Whiplash


Bästa regi
Wes Anderson, The Grand Budapest Hotel
Alejandro González Iñárritu, Birdman
Richard Linklater, Boyhood
Bennett Miller, Foxcatcher
Morten Tyldum, The Imitation Game

Bästa manliga skådespelare
Steve Carell, Foxcatcher
Bradley Cooper, American Sniper
Benedict Cumberbatch, The Imitation Game
Michael Keaton, Birdman
Eddie Redmayne, The Theory of Everything

Bästa kvinnliga skådespelare
Marion Cotillard, Two Days, One Night
Felicity Jones, The Theory of Everything
Julianne Moore, Still Alice
Rosamund Pike, Gone Girl
Reese Witherspoon, Wild

Bästa manliga biroll
Robert Duvall, The Judge
Ethan Hawke, Boyhood
Edward Norton, Birdman
Mark Ruffalo, Foxcatcher
J. K. Simmons, Whiplash

Bästa kvinnliga biroll
Patricia Arquette, Boyhood
Laura Dern, Wild
Keira Knightley, The Imitation Game
Emma Stone, Birdman
Meryl Streep, Into the Woods

Bästa manus efter förlaga
Paul Thomas Anderson, Inherent Vice
Damien Chazelle, Whiplash
Jason Hall, American Sniper
Anthony McCarten, The Theory of Everything
Graham Moore, The Imitation Game

Bästa originalmanus
Wes Anderson and Hugo Guinness, The Grand Budapest Hotel
Dan Futterman och E. Max Frye, Foxcatcher
Dan Gilroy, Nightcrawler
Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris och Armando Bo, Birdman
Richard Linklater, Boyhood

Bästa utländska film
Leviathan
Ida
Tangerines
Timbuktu
Wild Tales

Bästa dokumentär
Citizenfour
Finding Vivian Maier
Last Days in Vietnam
Salt of the Earth
Virunga


Bästa kortdokumentär
Crisis Hotline: Veterans Press 1
Joanna
Our Curse
The Reaper
White Earth


Bästa filmklippning
American Sniper
Boyhood
The Grand Budapest Hotel
The Imitation Game
Whiplash


Bästa animerade film
Big Hero 6
The Boxtrolls
How to Train Your Dragon 2
Song of the Sea
The Tale of Princess Kaguya


Bästa originallåt
“Lost Stars,” Begin Again
“Grateful,” Beyond the Lights
“I’m Not Gonna Miss You,” Glen Campbell: I’ll Be Me
“Everything is Awesome,” The Lego Movie
“Glory,” Selma

Bästa foto
Roger Deakins, Unbroken
Emmanuel Lubezki, Birdman
Dick Pope, Mr. Turner
Robert Yeoman, The Grand Budapest Hotel
Lukasz Zal och Ryszard Lenczewski, Ida

Bästa kostym
The Grand Budapest Hotel
Inherent Vice
Into the Woods
Maleficent
Mr. Turner

Bästa makeup och hår
Foxcatcher
The Grand Budapest Hotel

Guardians of the Galaxy

Bäst produktionsdesign
The Grand Budapest Hotel
The Imitation Game
Interstellar
Into the Woods
Mr. Turner


Bästa ljudmix
American Sniper
Birdman
Interstellar
Unbroken
Whiplash


Bästa ljud
American Sniper
Birdman
The Hobbit: The Battle of the Five Armies
Interstellar
Unbroken 

Bästa visuella effekter
Captain America: The Winter Soldier
Dawn of the Planet of the Apes
Guardians of the Galaxy
Interstellar
X-Men: Days of Future Past


Bästa kortfilm
Aya
Boogaloo and Graham
Butter Lamp
Parvaneh
The Phone Call

Bästa animerade kortfilm
The Bigger Picture
The Dam KeeperFeast

Me and My Moulton
A Single Life

torsdag 8 januari 2015

Guldbagge-nomineringar

Nomineringarna till Guldbaggar för filmiska insatser under 2014 är nu offentliggjorda.

Bästa film: ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”, ”Gentlemen”, ”Turist”.

Bästa regi: Roy Andersson (”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”), Mikael Marcimain (”Turist”), Ruben Östlund (”Turist”).

Bästa kvinnliga huvudroll: Saga Becker (”Nånting måste gå sönder”), Lisa Loven Kongsli (”Turist”), Vera Vitali (”Min så kallade pappa”).

Bästa manliga huvudroll: Johannes Bah Kuhnke (”Turist”), David Dencik (”Gentlemen”), Sverrir Gudnason (”Flugparken”).

Bästa kvinnliga biroll: Fanni Metelius (”Turist”), Ruth Vega Fernandez (”Gentlemen”), Anita Wall (”Hemma”).

Bästa manliga biroll: Peter Andersson (”Flugparken”), Sverrir Gudnason (”Gentlemen”), Kristofer Hivju (”Turist”).

Bästa manuskript: Ester Martin Bergsmark och Eli Levén (”Nånting måste gå sönder”), Klas Östergren (”Gentlemen”), Ruben Östlund (”Turist”).

Bästa foto: Jallo Faber (”Gentlemen”), Fredrik Wenzel (”The quiet roar”), Fredrik Wenzel (”Turist”).

Bästa klipp: Kristofer Nordin (”Gentlemen”), Jacob Secher Shulsinger och Ruben Östlund (”Turist”), Alexandra Strauss (”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”).

Bästa kostym: Kicki Ilander (”Tjuvarnas jul – Trollkarlens dotter”), Cilla Rörby (”Gentlemen”), Julia Tegström (”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”).

Bästa ljud/ljuddesign: Hugo Ekornes och Per Nyström (”Gentlemen”), Andreas Franck (”The quiet roar”), Andreas Franck, Erlend Hostad och Gisle Tveito (”Turist”).

Bästa mask/smink: Susanna Rafstedt (”Tjuvarnas jul – Trollkarlens dotter”), Linda Sandberg (”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”), Anna Carin Lock och Anja Dahl (”Gentlemen”).

Bästa originalmusik: Mattias Bärjed och Jonas Kullhammar (”Gentlemen”), Hani Jazzar och Gorm Sundberg (”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”), Erik Enocksson (”The quiet roar”).

Bästa scenografi: Ulf Jonsson, Nicklas Nilsson, Sandra Parment, Isabel Sjöstrand och Julia Tegström (”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”), Pelle Magnestam (”Tjuvarnas jul – Trollkarlens dotter”), Linda Janson (”Gentlemen”).

Bästa kortfilm: ”But you are a dog”, ”Min vän Lage”, ”Still born”.

Bästa dokumentärfilm: ”Lgh+bil+allt jag har och äger”, ”Om våld”, ”Ute på landet”.

Bästa utländska film: ”Boyhood”, ”Ida”, ”Två dagar, en natt”.