Lukas Moodyssons Fucking Åmål (1998) satte sig i den svenska
filmvärlden som en vattendelare: före fanns det töntiga ungdomsfilmer från
vuxenperspektiv, efter kunde man på allvar göra film om ungdomars både inre och
yttre kval, kryddat med normkritiska sexualitetsgestaltningar.
Verkligheten är givetvis inte så simpelt entydig, men filmen
betydde en hel del i utvecklandet av svensk films mångkulturalitet. När nu
Andreas Öhman (från den för några år sedan Oscarsaktuella I rymden finns inga
känslor) återkommer med sin version av samma historia — småstadstjejer som
längtar bort, fåniga vuxna, lesbisk antydan — är det en fartfylld dramakomedi
om ännu en centralkaraktär med symptom på psykisk ohälsa (i den förra filmen
var det Aspergers, i denna DAMP) — den svenska filmvärlden kommer dock inte att
denna gång bli så omskakad.
Däremot är filmen i vissa delar en fläkt av frisk luft bland
alltför mainstreampolitiskt korrekta produktioner. Dock finns det inte mycket
av mångkulturalitet i filmen, speciellt inte om man tänker mångetnicitet:
visserligen utspelas handlingen i Sundsvallstrakten, men så fullständigt utan
annat än svennar är det väl ändå inte där? Och tänk på vad som kunnat utvinnas
av dramatiska och komiska poänger om inte allt varit så medel(pads)svenskt.
I filmens inledning längtar Kristin (Linda Molin) ut. Hon
vill till New York och får, med hjälp av den senaste av killar hon har sex med,
en chans att skriva krönikor från New York. Efter ett otal fighter med
storasyster Linn (Mathilda von Essen) — vilket gör att man som åskådare undrar
om det är något allvarligt fel på henne — slutar Kristin gymnasiet och ska ge
sig iväg. Hon missar dock planet efter att kvällen innan ha gett sig av med en
bartender, Gustav (Adam Lundgren), till hans hem ute i skogen. Vad göra? Vänta
på nästa avgång? Kanske, men under tiden gömmer hon sig där, låtsas att hon
skriver sina texter i New York och får hans lillasyster Andrea (Fanny Ketter,
från tv-serien Vintergatan) som bästa kompis — de ger varandra bitchkramar.
Intrigen är inte mer utvecklad än så — vilket både är en
(liten) fördel för möjligheterna att flyga fritt i påhitten kring vad tjejerna
gör under sommaren som följer. Men det blir också en brist — eller snarare
flera.
Dels blir händelserna kring Kristins undanhållande alltför
osannolika: alltför snabbt struntar hon i New York; föräldrarna söker aldrig
kontakt med henne; tidningsredaktören tror på de enklaste charader som tjejerna
hittar på (för att inte tala om att han tycker att historien om en ung svensk
tjej i New York är fräsch!); när det hålls midsommarfest kommer plötsligt alla
de som inte borde se Kristin till Gustav och Andreas hus.
Dels blir aldrig karaktärsskildring riktigt fördjupad.
Varför tjejerna egentligen kommer så nära varandra tas mer för givet än gestaltas,
det räcker inte med att Kristin är mer traditionellt "kvinnlig" och
Andrea "manlig". Det blir från filmskaparnas sida för mycket ett
uppvisande av att kunna göra lite fräcka scener än att förankra figurerna i sin
världar.
Filmens behållning är den uppfinningsrikedom som Öhman och
manusförfattaren Jonathan Sjöberg visar (även om reklamfilmserfarenheterna gör
att Öhman stundtals underminerar sina dramatiska inslag: kolla fighten mellan
Kristin och Linn i motljuset) samt flera av de unga skådespelarna.
Linda Molin är energisk, men lite för entydig i de tidiga
scenerna med sin butterhet, men Fanny Ketter är (som vanligt) riktigt bra och
Adam Lundgren med sina Elijah Wood-ögon lyckas få Gustav att bli en trovärdig
figur, trots lite speltid och Öhman/Lundgrens svaghet när det gäller att arbeta
fram de manliga karaktärerna.
(Bitchkram har premiär den 19 oktober)
Betyg: 7/10
I samarbete med Filmtrailer.se