fredag 30 november 2012

Svensk kortfilm i Oscar-racet

Från Svenska Filminstitutet:

"Kiruna-Kigali av Goran Kapetanovic har som en av elva filmer tagit sig vidare till Oscargalans short list, efter en utgallring av 125 titlar.

Kiruna-Kigali handlar om 18-åriga Malika i Rwanda som ska föda. Barnet är felvänt, det är fara för Malikas liv och efter inbördeskriget finns inga vuxna kvar i byn. Samtidigt går vattnet på en kvinna i Sverige – Eva, 39 år. Dessa två historier vävs in i varandra och pågår till synes samtidigt i två helt olika delar av världen. Malin Crépin gör rollen som Eva och Mukundente Fiona spelar Malika.

– Arbetet med filmen har varit en jobbig och intressant resa på tre år. Jag är stolt över att ha fått möjlighet att göra den och hoppas nu att filmen visas ännu mer på festivaler. Det är viktigt med annorlunda historier så att vi funderar på hur vi i västvärlden kan var delaktiga i andra världshändelser. Jag vill att man glömmer allt annat i 14 minuter när man ser filmen, säger en glad Goran Kapetanovic.

Filmen är producerad av Helena Danielsson och Goran Kapetanovic för Hepp Film AB med produktionsstöd av Filminstitutets kortfilmskonsulent Andra Lasmanis."
 
 
 

Sinister

"Found footage" har blivit ett vanligt sätt att motivera undersökningar av brott i film- och tv-fiktion. Där äldre tiders kriminalberättelser fick lita på karaktärer som mindes händelseförlopp (som vi åskådare fick se i bild) får nu karaktärer i historiernas nutid se vad som skedde en gång i tiden (lika fiktivt givetvis, men nu är bilderna placerade inne i figurernas värld). Alternativet är att låta synska figurer eller medier (alltså inte film/tv) presentera förklara händelserna eller som CSA-varianterna ha rättsmedicinare som genom att titta på ett lik veta exakt vad som hänt.




Främst är det skräckfilmen som utnyttjat greppet med upphittat filmmaterial, vilket blivit vanligt efter megasuccén The Blair Witch Project (1999, intressant nog samma år som The Matrix hade premiär, med ett annorlunda men inte helt olikt upplägg). Den japanska skräckfilmens användande av videofilmer, telefoner eller liknande teknisk apparatur befinner sig också i denna värld där denna typ av medier blir till en portal in i ondskan.

För sällan är det något annat än ont som på detta sätt får en väg in till det Normala, oftast familjelyckan. Fast ibland kan detta onda använda sig av en störning som finns i den normala världen, en störning som mer pekar på något som är grundläggande fel i den ordinära vardagen.





Stephen King har använt sig av detta i flera av sina böcker, mest känt i The Shining, som ju även blev film 1980. Kings vinkling är att det hos den kreative (författaren) släpps de onda krafterna loss om inte vanliga spärrar för fantasin fungerar.

Eller som i fallet med den undersökande journalisten och författaren Ellison Oswalt (Ethan Hawke) i Sinister —den desperata ambitionen att efter tio år i medieskuggan äntligen ha spårat upp en mordhistoria som kan ge honom kändisskapet åter får honom att bli blind för konsekvenserna.

Vi får till och med se hur han tittar på en gammal tv-intervju där han hävdar att rättvisan är det viktiga, inte att bli känd. Men det är uppenbart att han är beredd att offra allt, även sin familjs hälsa, för framgång.

12-årige sonen Trevor (Michael Hall D'Addario) har återkommande katatoniska anfall där han kan hamna i allt från flyttkartonger till trädgårdsbuskar.




Lillasyster Ashley målar mer eller mindre skräckfyllda ansikten på väggarna — och mamma Tracy (Juliet Rylance) försöker ha en stödjande funktion i allt detta kaos (Rylance, brittiska som antagligen finns med av kvoteringsskäl eftersom produktionen till en del har engelska rötter, har en olycklig tendens att i större delen av filmen ha ett leende på läpparna).

Ellison (som fått sitt namn efter sf-författaren Harlan Ellison) har grundat den berömmelse han har kvar på att skriva om mordfall där polisen gjort misstag — men han har själv gjort misstag i sitt arbete vilket medfört att mördare har släppts fria. Nu har han sett en Super 8-film där fyra personer hängs från ett träd, vilket gör att han väljer att flytta in i huset där familjen bodde. Hans egen familj är ovetande om detta, även om de vet att hans arbete leder till att de regelbundet blir hånade och bortkörda från sina hem. Ellison får snart nog syn på ytterligare 8mm-filmer på husets vind och de visar sig innehålla fler mordscener från 1966 och framåt.
Ellison tar hjälp av en professor i det ockulta (Vincent D'Onofrio) när han upptäcker en fasansfull figur i filmerna. Detta är den hedniska Bughuul, som slukar barns själar för att själv leva vidare. Hela denna del av berättelsen är ytterligt svag och en kopia av en kopia av en kopia av oräkneliga skräckockulta historier (det onda huset, de onda barnen, de onda demonerna), utan egen vridning. Det visar sig att ett barn försvunnit från varje familj som mördats, men varför de sen hemsöker Ellison i huset nattetid blir aldrig klarlagt.

Intressantare är då att Ellisons författarambitioner, att han ska slippa undervisa och skriva läroböcker, medför att demonen sätter sig i hans sinne och får den att kallas fram. Men om detta har något med de andra familjernas öde gör inte Sinister klart (alltså om fäderna där orsakat händelserna, vilket förefaller långsökt då de verkar ha haft ett gott förhållande till sina barn). Och Ellison själv blir också offer för demonens verkningar, så hans egen demoniskhet är inte heller påtaglig.



Regissören Scott Derrickson har tidigare bland annat gjort nyinspelningen av klassikern The Day the Earth Stood Still (2008), som också hade svårt att förbinda dramat med de visuella effekterna. Däremot har Sinister Ethan Hawke i huvudrollen och han arbetar hårt för att göra karaktären och problematiken trovärdig, något han ska ha all heder av.






(Sinister har premiär den 30 november)


Betyg: 4,5/10

I samarbete med Filmtrailer.se

End of Watch


Att man i oräkneliga action/snut/"buddy"-filmer får sig till livs sentimentaliserade skildringar av huvudkaraktärernas homosociala/-sensuella/-erotiska (i princip aldrig -sexuella) förhållande har blivit till standard. Även deras längtan efter ett tryggt kärnfamiljliv där hustrun sköter om hemmet och föder barnen medan pappa rensar stan/USA/världen från slöddret/buset/knarkledarna/den röda faran/islam/allt det främmande är också en stapelvara. Men sällan sker det lika en-faldigt och propagandistiskt som i End of Watch. I eftertexterna tillägnas följdriktigt filmen "de hjältar som bekämpar det Onda".

Och nog får de två kompiskollegorna Brian Taylor (Jake Gyllenhaal) och Mike Zavala (Michael Peña) bekämpa ondskan alltid. De tjänstgör i de tuffa delarna av Los Angeles, där omgivningen bara består av skrikande, svärande, vapenviftande dumskallar — till övervägande delen spansktalande och svarta. Det värsta gänget, som är den sydamerikanske knarkkungens brutala töntunderhuggare, kan inte säga en mening utan att använda "fuck" som vart tredje ord och för att betona deras onormala tillstånd är den värsta av dem lesbisk.

Och så håller det på. Vilka är då Taylor och Zavala? Hyyvens grabbar, ständigt skämtande på ett grovhugget men käckt sätt. Taylor (vit) vill gärna avancera uppåt i hierarkin, men är trots det rättskaffens, med en perfekt flickvän, Janet (Anna Kendrick, kan man ha en mer perfekt flickvän?), som tillsammans med Taylor umgås så fint med de goda mexikanerna. Och Zavala är inte alls som de andra spansktalande (mexikaner eller andra sydamerikaner), han har sin fru och den kommande bebisen som viktigaste delar i livet — förutom Taylor då.

Inte nog med att Taylor och Zavala sysslar med brottsbekämpning, de lyckas också under filmens gång rädda barn vars (svarta) föräldrar antingen stänger dem inne i garderoben, bundna och med munkavel, eller springer ut ur sitt brinnande hus utan att bry sig om barnen: tur att Taylor och Zavala är på plats och med risk för sina egna liv kan agera livräddare — för vilket de får tapperhetsmedalj, vilket dock inte leder till att de blir rövslickare uppåt utan fortsätter att vara oneline-spottande sanningssägare när det behövs.

Det ska dock sägas att Gyllenhaal och Peña gör ett bra jobb, deras snack flyter på väldigt naturligt på ett sätt som håller igång intresset för filmen. Rent tekniskt är den också huvudsakligen skickligt gjord, med intensiva actionscener och en energifylld klippning.


Ayer har också valt att låta en del av bilderna vara en sorts "found footage", populärt huvudsakligen i skräckfilmen, men här motiverat av att Taylor filmar som projekt i tjänsten. Det följs dock inte upp på något sätt i berättelsen, utan används för att få oss åskådare att acceptera bildstilen i filmen som helhet.

Att manusförfattaren David Ayer tjänstgjort i den amerikanska flottan, till stor del vuxit upp i Los Angeles, känner många poliser och själv upplevt South Central (som vit mellanvästernyngling) präglar hela filmen. Han har tidigare skrivit manus till den liknande Training Day (2001), som dock hade en betydligt intressantare karaktärsskildring än vad Ayer lyckats komma upp med denna gång. Och nästa film är en Arnold-rulle, Ten, där ett gäng knarkpoliser ska göra en kupp — knappast något som kommer att lyfta Ayers filmskapande till nya höjder.


(End of Watch har premiär den 30 november)


Betyg: 3/10



I samarbete med Filmtrailer.se

 

onsdag 28 november 2012

Argo


"Argo fuck yourself".

Otvetydigt den roligaste repliken i Ben Afflecks tredje film som regissör, så rolig att den upprepas många gånger under filmens förlopp. Efter Gone Baby Gone (2007) och The Town (2010) kan man nu fastslå att Affleck utvecklats till att bli en ytterst habil action- och spänningsfilmregissör. Så mycket bättre som skådis har han dock inte blivit, åtminstone att döma av Argo.

Berättelsen är den fantastiska om hur sex amerikaner, som flytt från den amerikanska ambassaden i Teheran när den islamiska revolutionen 1979 tog makten i landet och stormade beskickningen, lyckade ta sig ut ur Iran under förespeglingen att de var kanadensiska filmare. Det var först för femton år sedan som sanningen avslöjades, innan dess hade olika historier förklarat hur de kunde ta sig tillbaka till USA efter ett par månader alltmedan 66 av deras kollegor satt som gisslan i sammanlagt 444 dagar. 

Argo berättar i stort sett sanningen om hur detta gick till. CIA:s  fritagningsexpert Tony Mendez (Affleck) kommer med idén, den "bästa dåliga idén" som det uttrycks, att åka till Iran och låtsas att de sex, som gömt sig på den kanadensiska ambassaden, är kanadensiska filmare som varit i landet för rekognoscera inför inspelningen av en science fiction-film. I lurendrejeriet har de med sig ett par Hollywoodveteraner, make up-artisten John Chambers (John Goodman) som hjälpt CIA tidigare, och (den påhittade) producenten Lester Siegel (Alan Arkin). De låtsas planera Argo, en töntig sf-produktion kopierad på föregående års Star Wars. Mendez lyckas föra ut amerikanerna, efter vissa svårigheter och en (påhittad) spännande flygplatsjakt.

Affleck har fått mycket beröm för regiarbetet i Argo, helt rättvist. I uppbyggnaden av spänningen när Mendez kommit till Teheran och i slutets actionscener är nagelbitningen inte långt borta, trots att man vet hur det gick i verkligheten. Men William Goldenberg, som klippte Gone Baby Gone men också jobbat med Michael Mann och senast med Kathryn Bigelows Zero Dark Thirty, ska också få sin beskärda del av berömmet: det är i klippningen mycket av spänningen sitter.

Argo består egentligen av två delar. Dels planeringen och genomförandet av flykten, dels de komiska och filmsatiriska scenerna när Siegel och Chambers (en hälsning till kritikerparet Siskel & Ebert eller Laurel & Hardy?) ska organisera den falska produktionen. Här kan filmen vältra sig i tjuvnyp på både Hollywood och allehanda yrkesgrupper inom branschen ("vilken apa som helst kan lära sig att regissera på en eftermiddag"), vilket görs med gott humör — och här behövs ingen nyanserad karaktärsskildring, det vore till och med tjänstefel att försöka sig på det.

Men när det kommer till de mer dramatiska delarna är manuset inte så fullödigt som det hade kunnat vara. De iranska islamisterna är lika endimensionella och enfaldiga som typerna i Hollywood (dock farligare), något annat kunde man ju inte förvänta sig. Enda gången någon av dem ler är när revolutionsgardets vakter på den tredje kontrollstationen på Teherans flygplats får syn på de storyboards som Mendez tagit med sig. Actionhjälten och de lättklädda damerna får de beryktat hårda männen att bli storögda som tonårspojkar.

Och dynamiken bland de sex gömda amerikanerna utvecklas inte på något speciellt sätt. Det blir mest en fråga om när Joe (Scott McNairy) ska komma med nästa klagomål på Mendez flyktidéer.

När det gäller Mendez gör Affleck honom som en sammanbiten men inte särskilt intressant karaktär. Han ser mest bekymrad och koncentrerad ut, vilket inte skapar förutsättningarna för en spännande hjältefigur.


(Argo hade premiär den 23 november)


Betyg: 7/10



I samarbete med Filmtrailer.se

Jag vill tacka livet


Violeta Parra (1917-1967) var en folkmusiker, konstnär och poet från Chile vars betydelse under 1950- och 60-talen som insamlare av den folkliga musikskatten i sitt land knappast kan överskattas. Andrés Woods film, baserad på hennes son Ángels bok och Chiles nominering till bästa icke engelskspråkiga film inför Oscar-utdelningen förra året, följer hennes liv från fattigdom på landsbygden till framgångar inte minst i Europa och till slutet av hennes liv, när hon det år hon skulle fylla 50 tog livet av sig med ett revolverskott.



Det första respektive sista vi ser i filmen är extrema närbilder på ett öga, vilket antagligen ska tolkas som att resten av berättelsen utspelas under de sekunder som livet flyr från Parra. 


Det motiverar också att filmen, speciellt i början, tidsmässigt intensivt hoppar mellan olika perioder i hennes liv — vilket kan göra det besvärligt för den som vill få en rak historia från födelse till död, men som här leder till att vi får en känsla av Parras upplevelse av livet, nog så centralt för att förstå filmen. Men vi får också hjälp att följa hennes liv genom en tv-intervju som löper genom hela filmen, där förklarar hon vad som hänt henne.

Parra började tidigt spela gitarr, uppmuntrad av sin far som i filmen beskrivs som en kärleksfull men hetsig och alkoholiserad person. Efter hans död i början av 30-talet började Parra uppträda och vi får se hur hon tillsammans med sin syster reser runt på landsbygden där de sjunger och uppför dramatiserade historier. Parra visar sig kunna utnyttja de flesta situationer för att uppnå det hon vill.

Ibland, som när hon tvingas ändra innehållet i föreställningen för att det är påsk och den katolska kyrkan inte vill att något ogudaktigt ska framföras gör hon om den till en Kristus-berättelse men med folklig betoning.

Men filmen handlar också mycket om hennes kärlekshistoria med den betydligt yngre schweizaren Gilbert och hur hennes mindervärdighetskänsla för sin ålder och att hon inte är vacker (samt, antyds det, för att hon är halvindianska) leder till känslomässiga kast mellan att vara extremt beroende av honom och att ställa närmast orimliga krav.

Detta slår också igenom på hennes relationer med olika makthavare, som när hon vid ett tillfälle får vänta på att framträda och efteråt inte får vistas bland de uppklädda gästerna utan hänvisas till maten ute i köket: då tänder hon till och vandrar sturskt ut efter att ha kallat värden ett tondövt svin.

Hon kräver respekt, men kan också vara oförskämd — vilket filmen inte ryggar för. Det gör att den också visar hennes mindre trevliga sidor och inte blir till en nyanslös hyllning. Hennes minsta barn dör till exempel medan hon turnerar i Europa, vilket inte leder till att hon återvänder till sina andra barn utan stannar kvar där i ett par år. Hon vägrar också länge inse att det folklorecentrum hon senare bygger upp i utkanten av Santiago inte blir någon publik framgång, utan låtsas som om det alltid är fullsatt.

 



Francisca Gavilán (som kort introducerar filmen) gör en stark insats i rollen som Parra och sjunger själv hennes kraftfulla sånger på ett imponerande sätt. Flera av de andra skådespelarna gör också goda insatser, medan några av personerna Parra träffar på sina resor för att samla in musik inte alls agerar utan genom sin tydliga amatörmässighet faktiskt förstärker intrycket av att vi ser en dokumentär under dessa delar av filmen.

Parra är främst känd i Sverige genom sången Gracias a la Vida/Jag vill tacka livet som hon spelade in kort före sin död. Det har också fått bli filmens titel på svenska, i original heter den Violeta se fue a los Cielos/Violeta gick till himlen — vilket kanske har en lite annorlunda innebörd.


(Jag vill tacka livet har premiär den 28 november)


Betyg: 7/10

fredag 23 november 2012

Hassel: Privatspanarna

Olov Svedelids berättelser om kriminalaren Roland Hassel började komma ut i början av 1970-talet, cirka femton år senare kom tv-filmerna med Lars-Erik Berenett i titelrollen, ett drygt tiotal gjordes på de mer än tjugo romaner och noveller som Svedelid skrev fram till några år in på 2000-talet (han avled 2008).

Nu är det dags för en ny Hassel som biograffilm, men det är en berättelse som Svedelid inte skapat. Det är i stället regissören Måns Månsson som velat göra en anti-deckare (vilket han fick Svedelids godkännande till), en film som har ambitionen att få den svenska produktionen av detektivfilmer och tv-serier att dö ut. Problemet är bara att denna anti-deckare är så bra gjord att behovet av genuint undersökningsarbete i kriminalfall sällan har framstått som så nödvändigt som nu.

Med bra gjord menas inte att den är spännande på ett konventionellt sätt eller har ett vackert bildspråk. Det är snarare så att Hassel: Privatspanarna är den fulaste film man sett på länge på en biograf. Den är gjort i det gamla S-VHS-formatet vilket innebär att alla bildpunkter slår mot åskådarens ögon med brutal kraft. Berättelsen har inte heller den vanliga uppbyggnaden, utan vi får följa Hassel, som numera är pensionär, när han tillsammans med andra privatspanare rekonstruerar mordet på Olof Palme 1986 (undrar viken nästa Palme-film blir, efter den utmärkta dokumentären av Kristina Lindström/Maud Nycander och den misslyckade Call girl verkar tiden nu blivit mogen för filmiska bearbetningar av hans liv och död).

Att Månsson gjort sig känd som dokumentärfilmare, bland annat med Guldbaggenominerade H:r Landshövding (2008) där Anders Björk följdes i ämbetet som Upplands landshövding samt som fotograf till förra årets Avalon, förvånar därför inte: här finns både en kompetens och en vilja att gå bortom de konventionella berättarnormerna för spelfilm.

Liksom de tidigare Hassel-berättelserna är detta en s k "procedural"-deckare, där alltså det långsamma och grundliga efterforskandet och det dagliga polisarbetet står i centrum — med den skillnaden att vi här inte kommer närmare någon lösning på fallet. Hassel får t o m i slutbilden stå och se på hur de andra privatspanarna slår sönder ett skyltfönster för att komma tillbaka in i värmen, utan att ingripa eller kanske inte ens förstå vad som sker. Han är hela tiden observatören, men utan att hitta något svar. Inte ens när han i filmens absurda inledning ska informera om sina undersökningar av brandskyddsmasker för den lokala pistolskytteföreningen kan han komma upp med ett tillfredsställande resultat.

Hassel ses också vid några tillfällen prata med andra (verkliga) figurer om närmast absurda saker: vid ett tillfälle ringer han till Täppas Fogelberg och vill diskutera om inte belöningen för tips om mordet borde ha höjts till nästan det dubbla på grund av inflationen, vid ett annat håller han på att driva fd JK Göran Lambertz tokig genom att inte säga så mycket vid en rådgivning.

Men vid detta senare tillfälle ställer han också frågan om Lambertz tror att det samhällssår som mordet rev upp någonsin kan läka — ingen av dem tror det. Därför blir också de privatspanare som i många sammanhang ses som bindgalna rättshaverister kanske t o m rättsstatens sista hopp genom sitt ständiga rotande i en fråga som måste få ett svar. Samtidigt fastnar privatspanarna, liksom Hassel själv, i detaljer vilket gör att inget svar kan ges och inga ny insikter framkomma. Annat än möjligen om spaningsarbetets omöjlighet.

Estetiskt ful, ovanligt kort (74 minuter), med premiär på bio, DVD och Video on demand samtidigt och utan klar intrig och lösning på dramats problem — omdömet kan väl bara bli att detta är en misslyckad film? Men nej, i sin enkelhet är detta ett lyckat försök att göra något annat av deckargenren, att ställa frågor på ett annat sätt och att kommentera konventionerna (man har även använt den gamla tv-seriemusiken vid flera tillfällen) så att nya frågor om både genren och nödvändigheten att ta spanandet på allvar uppstår hos åskådaren.

Så ambitionen att göra en anti-deckare ledde fram till högst intressant genreöverskridande meta-film, där ledaren för privatspanarna t o m har en bisarr likhet med Olof Palme.


(Hassel: Privatspanarna har premiär den 23 november)


Betyg: 6/10

 
I samarbete med Filmtrailer.se

 

onsdag 21 november 2012

Blondie


Jesper Ganslandt har tidigare blivit uppmärksammad för fiktionslångfilmerna Farväl Falkenberg [2006), Man tänker sitt (2009) och Apan (2009) — alla på olika sätt experiment och med ett uppenbart intresse av att bryta, eller åtminstone töja på, det regelverk som är förhärskande i den konventionella berättande filmen.

När han nu återkommer som regissör är det med en historia som berättats många gånger förr. Det handlar om tre kvinnor som återvänder till sin mammas hus på landet för att fira hennes 70-årsdag: Elin (Carolina Gynning) arbetar som snortande och framgångsrik fotomodell på kontinenten; Katarina (Helena af Sandeberg) är läkare och gift med Janne (Olle Sarri) samt har två döttrar; och Lova (Alexandra Dahlström) bor i London, men verkar mest vara en osäker lillasyster bland de andra, mer stålsatta/framgångsrika kvinnorna. Alla är blondiner.

Men i linje med ett kammarspel av Bergman eller en familjeuppgörelse som Thomas Vinterbergs Festen (1998) kommer det att under filmens gång uppdagas både för oss och för dem själva hur mycket det finns av förträngda aggressioner och plågsamma minnen, något som gör sammankomsten till allt annat än trivsam.

Så, vad är det då som är nytt i just den här versionen? Faktiskt inget.

Jesper Ganslandt
Faktum är att här finns ingen insikt eller något avslöjande som gör att karaktärerna och deras relationer får någon som helst intressant vinkling. Det var faktiskt länge sedan man såg ett familjedrama som inte tillför genren några nya ingredienser. Eller man borde egentligen kalla filmen för en melodram för dess tillspetsade och (i detta fall i negativ mening) teatrala utformande, också för att filmmusiken av Fredrik Emilson (som även gjorde musiken till förra årets Kronjuvelerna, något han blev Guldbaggenominerad för) är så känslosam och stundtals stark att man kommer att tänka på Bernard Herrmanns musik till Hitchcocks Vertigo/Studie i brott (1958), men utan att filmen i övrigt närmar sig denna nivå.

Allt startar med att alla är främlingar inför varandra, vilket upprepas i det oändliga i akt I, medan moderns stroke i akt II gör att allt vänder och leder till att i akt III blir alla så fantastiskt vänliga mot varandra och bara ska kramas hela tiden. Tänk vad en hjärnblödning kan vara bra: mamman blir även hon glad och livlig!

Ganslandt har valt att presentera de tre akterna med texter som anger vilken akt det är tillsammans med tablåer där huvudkaraktärerna under en lång stund står eller sitter i bestämda poser. Detta återkommer också under eftertexterna då de även befinner sig i nya uppställningar. Detta ska antagligen signalera en sorts distansering som, tillsammans med den känslofokuserade musiken, förmodas skapa en kritiskt analyserande blick på familjedramat som utspelas framför oss i publiken.

I en välvillig tolkning av bristen på nyanser, trovärdigt händelseförlopp, absurda repliker eller verkligt liv skulle detta kunna förstås som en önskan hos filmarna att avslöja alla de undanhållanden och lögner som den mänskliga existensen och familjelivet till stora delar består av — men då hade det krävts ett annat handlag av filmskaparna, något i stil med vad Douglas Sirk eller hans beundrare Rainer Werner Fassbinder kunde uppnå.

Nu blir det i stället bara tomma gester. Några gånger hos Göranzon (som i sitt spel här blir till en märklig blandning av naturalismskådisarna Lennart Hjulström och Charlotte Rampling), Dahlström eller Sarri bränner det till, men annars är det stendött.

 Gynning, som många väl kommer att vara nyfikna på, har i stort sett ett ansiktsuttryck (med uppspärrade ögon som signalerar en kombination av förvåning och ilska) och ett tonläge i replikerna — vilket begränsar möjligheterna för filmen att berätta om konflikterna i familjen, det är ju Elin som tydligast kastats ut av modern som ung flicka och det är mellan dem som de största aggressionerna finns.

Förutom Emilsons musik är det i stort sett bara fotografen Linda Wassberg (som även filmade förra årets Apflickorna) som utmärker sig på ett positivt sätt i denna misslyckade produktion.


(Blondie har premiär den 23 november)


Betyg: 2/10




I samarbete med Filmtrailer.se

tisdag 20 november 2012

Call girl

Kontroverserna kring Call girl bara fortsätter, med JK-anmälningar för förtal av Olof Palme och anklagelser mot filmskaparna att de varit fega, alternativt gjort en tråkig film på ett spännande verklighetsmaterial.

Manusförfattaren Marietta von Hausswolff von Baumgarten har tagit fasta på den s k Geijer-affären i mitten av 1970-talet, när den dåvarande socialdemokratiske justitieministern påstods ha varit kund hos en välkänd bordellmamma och även utnyttjat småflickor sexuellt. Hon har för filmen byggt ut Palmes förnekanden av Geijers inblandning till att bli en beskrivning av hur alla män i maktställning, alltså även Palme (men också Thorbjörn Fälldin) utnyttjar unga flickor. Problemet i det här avseendet med filmen är att den både försöker äta upp kakan och ha den kvar.

Genom att starkt antyda de faktiska politikernas medverkan, men använda andra namn, blir de icke bevisade påståendena till något som enligt många närmar sig förtal. Frågan kommer att handla om enskilda personer och inte den mer generella maktdiskussion som bär på mycket intressantare och mer drabbande insikter.

Konsekvensen för filmens del är också att den dramatiskt kommer att stå stilla. Den mansdominerade politikens värld är från första början korrupt och sexistisk, inget händer som utvecklar eller förändrar den under dramats gång.

För att kompensera denna brist har Baumgarten och regissören Mikael Marcimain slängt in en ärlig ung polis, John (Simon J Berger) som ska rota i träsket, men utan någon rimlig gestaltning så att man förstår honom som karaktär — han finns bara med för att något ska hända.

Det inslag i intrigen som bär på de intressantaste aspekterna rör de unga flickor som kommer att bli dessa call girls som titeln syftar på. Främst gäller detta Iris (Sofia Karemyr), som vi i filmens inledning får se skickas till ett ungdomshem av sin mamma (som har en påfallande yttre likhet med skådespelerskan Anita Ekström, ett av 1970-talets mest kända ansikten inom den samhällskritiska svenska filmen). Relationen är allt annat än varm och förutom att skuldbelägga mamman för dotterns framtid i sexköpsbranschen blir dessa korta scener det enda som ger en bakgrund till Iris beteende — på hemmet, men även i fortsättningen.

I skildringen av den resa som Iris och kompisen Sonja (vars relation inte blir tillräckligt väl gestaltad för att man ska förstå varför de står varandra så nära) gör finns inslag som ger en närmast dokumentär känsla av att bli transporterad nästan fyrtio år bakåt i tiden (eller till Kenta och Stoffes värld från Stefan Jarl och Jan Lindqvists Dom kallar oss mods [1968]). Till detta bidrar starkt den skicklige Hoyte von Hoytema med sitt foto (som påminner om vad han gjorde i Tinker Taylor Soldier Spy, men även i tidigare samarbeten med Marcimain: Lasermannen [2005] och tv-serien Upp till kamp [2007]) samt hela scenografi- och rekvisitaenheterna: så här ska en tidsskildring göras.

Gestaltningen av bordellmamman Dagmar Glans förhöjs också av Pernilla Augusts spel, även om man gärna kunnat slippa se hur hon i varje hemmascen löser korsord eller mumsar på geléhallon: visserligen är kontrasten mellan den hårdföra affärskvinnan som kan örfila Iris och hennes mer mammaersättande funktion en viktig del av karaktäriseringen, men här blir det lite för mycket av det goda.

Filmen ramas in av en version av Palmes samtal i tv:s Kvällsöppet med Shirley MacLaine där politikerretoriken om det nödvändiga i att stärka kvinnornas position i samhället åter igen lyfts fram som ett moraliskt hyckleri. Men Call girl lyckas själv inte ta sig bortom en alltför förenklad genuspolitisk grovhuggenhet som döljer mer än den avslöjar.


(Call girl hade premiär den 9 november)


Betyg: 5/10



I samarbete med Filmtrailer.se

fredag 16 november 2012

Holy Motors

Leos Carax slog igenom som regissör i mitten av 1980-talet, ungefär samtidigt med Luc Besson och Jean-Jacques Beineix. Deras visuella stil sågs av kritiker som så pass annorlunda att man myntade begreppet "cinéma du look". Vissa såg deras filmer som en förnyelse av den franska filmkonsten, andra uppfattade den som ett tomt spektakel, en version av kejsarens nya kläder.

När nu Carax (vars artistnamn är ett anagram på hans verkliga förnamn Alex och Oscar) återkommer som långfilmsregissör med Holy Motors efter ett uppehåll på 13 år är det inget fel på hans förmåga att förbluffa och fantisera. Hans filmer har alltid varit uppblåsta romantiska melodramer, med en ung man och hans problemfyllda relationer till kvinnor i centrum (Boy Meets Girl [1984], Mauvais sang/Ont blod [1986], Les Amants du Pont-Neuf/De älskande på Pont-Neuf [1991]). Trots närvaron av en storstjärna som Catherine Deneuve blev hans fjärde långfilm, Pola X (1999), en sådan missräkning att det är först nu han återkommit med en längre film.

Denis Lavant, som hade huvudrollen i de tre första filmerna, återkommer här som Oscar (alltså ett av Carax verkliga förnamn), en man som under filmens gång ikläder sig ytterligare tio andra figurers yttre och inre gestalt. Varför? Ja, det förklaras inte i filmen, vilket gör berättelsen till en närmast surrealistisk kavalkad av identitetsbyten.

Visserligen inleds och avslutas Oscars närvaro i filmen med att han lämnar respektive återvänder till sin familj (med en bisarr vändning) och mellantiden tillbringar han till stor del i en jättelik vit limousin (populärt grepp, se David Cronenbergs Cosmopolis från i år, men även de likartade Collateral [2004] med Tom Cruise och Mikael Persbrandt i Dag och natt [2003]), där han också klär om till de olika rollerna: tolkningen att han kompenserar för ett trist borgerligt familjeliv med dessa mer extrema karaktärer ligger inte långt bort (inte minst för att fransk film ständigt återkommer till den borgerlighet som man inte kan undslippa men samtidigt föraktar).

Filmen kastar sig också vildsint mellan att vara grotesk (som i skildringen av en ondskefull Chaplin-kopia som kidnappar en fotomodell i bästa 1800-talsstil och släpar ner henne i ett underjordssystem där han draperar henne i madonnautstyrsel och lägger sig naken i hennes knä med ett [fejkat] stånd), kärleksromatisk (med Kylie Minogue som sjungande kopia av nya vågen-ikonen Jean Seberg) och gangsterberättelse (med ett mord där offret och mördaren [Oscar] görs till varandras kopior) — samt allt däremellan. Carax drar sig inte heller för att låta de vita limousinerna, som sover i ett garage om natten, samtala med varandra om sin snara hädanfärd eftersom de inte längre behövs. Oscar undrar också vid ett tillfälle ifall man finns om ingen ser vad man gör.

Inget av det skildrade är heller riktigt på "riktigt". Trots att Oscar vid flera tillfällen dör återuppstår han igen och kan spela nya roller, liksom andra figurer i filmen och det finns ständiga hänvisningar till skådespeleri och att allt som händer filmas av osynliga kameror.  


 Holy Motors inleds också med att en man vaknar, öppnar en igentapetserad dörr i en vägg och ställer sig att se på en film (King Vidors The Crowd/En av de många [1928]) från en storslagen biografbalkong, alltmedan publiken i övrigt sover.

Filmhistorien medverkar också hela tiden med otaliga referenser, allt ifrån Seberg-hänvisningen och att Édith Scob från Georges Franjus skräckklassiker Les yeux sans visage/De bestialiska (1960) spelar Oscars chaufför och till och med får användning för ansiktsmasken från Franjus film, till sekvenser från Eadweard Muybridges fotografiexperiment på 1870- och 80-talen och Oscars grundläggande likhet med stumfilmsstjärnan Lon Chaney och hans förklädnadsförmåga.
Att händelserna inte förklaras på ett entydigt sätt och att känsloläget slänger sig från melodramatik och tragedi till burlesk och grotesk komedi gör att många kommer att avvisa Holy Motors som en obegriplig film.




Men om man släpper lite på kravet om psykologisk realism och ordinär logik så blir Carax återkomst en fantasistimulerande och filmiskt läcker, om än inte mästerlig, godbit på repertoaren.


(Holy Motors har premiär den 16 november)


Betyg: 8/10





I samarbete med Filmtrailer.se