Blå ögon, SVT:s nya politiska thrillerserie, började ikväll. Första
rektionen är att trots ambitionen att ta en mer ovanlig känslomässig
utgångspunkt i den uppenbara SD-kopian Trygghetspartiets familj så blir
scenerna för entydiga i sin funktion och anspelningarna på samtidens
svenska politisk värld för simpel.
Spänningen kommer inte, som i de
bästa danska serierna, ur dramats komplexitet utan från enkla
hotsituationer, signalerade långt i förväg.
söndag 30 november 2014
söndag 9 november 2014
Ruben Östlund och Stellan Skarsgård nominerade
Både Ruben Östlund och hans film Turist har blivit nominerade till European Film Awards i Riga om en dryg månad.
Stellan Skarsgård har också blivit nominerad för sin roll i Lars von Triers Nymphomaniac.
Hela nomineringslistan finns här.
Stellan Skarsgård har också blivit nominerad för sin roll i Lars von Triers Nymphomaniac.
Hela nomineringslistan finns här.
onsdag 1 oktober 2014
Gone Girl
David Finchers nya film Gone Girl har mötts av så starka
lovord efter visningen på filmfestivalen i New York att förväntningarna
skruvats upp inför den mer allmänna världspremiären. Tyvärr lever filmen inte
upp till att vara det nästintill mästerverk som de amerikanska kritikerna
hävdat att den är.
Fincher har alltsedan den tredje Alien-filmen för drygt
tjugo år sedan, då han av filmkritiker sågades jäms med fotknölarna, haft ett
något varierat förhållande till denna yrkeskår. Vissa har alltifrån Seven 1995
ansett att han är en spänningens mästerregissör i nivå med Hitchcock, andra att
hans långdragna epos må ha intressanta grundidéer men att han manglar dem
sönder och samman och inte vet när han ska avsluta filmerna.
För min del är Fight Club (1999) den enda av filmerna som
kan mäta sig Seven i kvalité när det gäller spänning och intresseväckande tema.
Flera av de andra (Zodiac [2007], The Curious Case of Benjamin Button/Benjamin Buttons otroliga liv [2008],
Social Network [2010]) är liksom Alien 3 så obalanserade vad gäller de olika
berättarelementens delar att de tappar sin styrka, medan The Game (1997) och
The Girl with the Dragon Tattoo (2011) tappar spänningsmomentet ganska snart.
Detta gäller också Gone Girl. Historien handlar om hur en
gift kvinna (spelad av Rosamund Pike, en begåvad aktris som här verkar ha fått
alldeles för lite understöd i sin tolkning av Fincher) försvinner från hemmet
och hur mannen anklagas för att ha dödat henne — men allt är inte som det
inledningsvis verkar.
Upplagt för en typisk Hitchcock-film (in till avslöjandet av
vad som verkligen hände ungefär i mitten av filmen, som i Vertigo/Studie i
brott [1958]) — men utan ett uns av spänning!
Inledningens anklagande av maken Nick (Ben Affleck) hade
krävt att hans skuld på något vis hade framstått för oss åskådare (och inte
bara för filmens lättmanipulerade poliser) som trolig, men med Afflecks vanliga
träbock-agerande blir den flegmatiska inställning han verkar ha till hustruns
försvinnande (och som gör honom än mer misstänkt i polisens ögon) bara till en
sömngångaraktig introduktion till mysteriet.
När sedan filmen avslöjar vad som faktiskt skedde görs det
på ett så snabbt sätt att det intrikata i lurendrejeriet inte får sin fulla
verkan — det är också möjligt att man från filmskaparnas sida snabbat på
sekvensen som att försök dölja de orimligheter som den innehåller.
Fincher och Affleck |
Det finns en hel del andra logiska omöjligheter i resten av
intrigen och som inte det vore nog är bilden av media (inte minst kvinnliga
programledare) och dess publik så ensidigt negativ att dessa delar blir till
ointressanta tillägg.
Berättelsen har i grunden ett giftigt äktenskaps/relationstema
(som Hitchcock ofta hade i sina filmer) som efterkrigstidens amerikanska film
noir använde sig av till mästerskap, men i Gone Girl har man valt att på ett
övertydligt sätt poängtera detta för att poängen med berättelsen ska framgå.
Om övertydlighet, spänningsfrånvaro och brister i
karaktärsteckningen ska lastas på romanförlagans författare och tillika filmens
manusförfattare, den f d tv-journalisten Gillian Flynn, eller på Fincher går
väl inte att reda ut här och nu — men Gone Girl är en rejäl besvikelse.
Betyg: 3/10
(Gone Girl har premiär den 3/10)
fredag 26 september 2014
20,000 Days on Earth
Musikern Nick Cave står i centrum i filmen 20,000 Days on
Earth, en av de bästa s k dokumentärer som gjorts under de senaste åren.
Själv har jag inte följt hans karriär från det sena
1970-talets (post)punkscen över 80-talets och millennieskiftstidens litterära och
filmiska bana, men porträttet som Iain Forsyth och Jane Pollard gjort kring
hans filosoferande, fantasier, samtal med psykoanalytiker, med musiker och
arkivarier samt några konsertinslag gör att bilden av honom som konstnär blir gnistrande
tydlig.
Att han själv till stor del har kontrollerat filmens tillblivelse blir
i det här sammanhanget inget problem, (nästan) bara en styrka.
Det betyder antagligen inte att jag kommer att lyssna mycket
mer på hans musik, däremot att inse vad en film kan ge i fråga om närhet och
insikt vad gäller en människas inre. Dokumentärformen sätter ofta ganska
strikta gränser för vad som kan — eller (ännu mer) kan tänkas — göras, på så
sätt att observationer av det dokumenterade och intervjuer blir det
dominerande, möjligen med inslag av en förklarande
berättarröst.
Forsyth, Cave och Pollard |
Här har regissörerna Forsyth och Pollard (som i flera år jobbat inte bara med Cave i olika videoprojekt men också med många andra i konstpop/rock-genren) lyckats få Caves
dominerande personlighet att inte bli överväldigande utan genom en blandning av
iscensättningar och observationer få honom att framträda både med en klar och
tydlig kärna i karaktären och ge en mångskiftande bild, inte utan en viss
humor.
Rådet till låtskrivare att om man inte kan komma på en bra text så kan
man alltid låta ett spädbarn och en mongolisk psykopat förenas i ett rum med en
clown (gammal surrealistisk princip): om inte det sätter igång idéerna så kan
man skjuta clownen.
Caves musikdramatik bär på pretentioner och känslotyngd och
kan i vissa delar bli till en konstpopklump som har svårt för att lyfta, men
insatt i ett större sammanhang som här får det sin relevans.
Skildringen av
föräldrarna, inte minst relationen till den tidigt avlidne pappan, glimtarna av
turnélivet med The Bad Seeds och The Birthday Party samt rotandet i
Cave-arkivet balanseras mellan seriös livsfilosofi och galghumoristisk distans,
allt i ljuset av ett lugnt familjeliv i badorten Brighton som verkar ha fått
Caves svärta att bli till en hälsosam ingrediens i livet.
Och det blir tydligt att Caves centrala konstnärliga
drivkraft är tanken att minnet är det som konstituerar oss människor. Hans
rädsla för att förlora sitt eget minne är också det som får honom att skriva
sina långa svepande och berättande texter som ett sätt att hålla kvar sin
identitet, efter 20 000 dagar på jorden.
Betyg: 9/10
(20,000 Days on Earth har premiär den 26/9)
söndag 7 september 2014
Roy Andersson vinner Guldlejonet!
Roy Andersson vann Guldlejonet i Venedig med sin film En duva satt på en gren och funderade på tillvaron. Det är första gången en svensk film vunnit detta glansfulla pris.
Hela prislistan kommer här:
VENEZIA 71
The Venezia 71 Jury, chaired by Alexandre Desplat and comprised of Joan Chen, Philip Gröning, Jessica Hausner, Jhumpa Lahiri, Sandy Powell, Tim Roth, Elia Suleiman and Carlo Verdone having viewed all 20 films in competition, has decided as follows:
GOLDEN LION for Best Film to:
EN DUVA SATT PÅ EN GREN OCH FUNDERADE PÅ TILLVARON
(A PIGEON SAT ON A BRANCH REFLECTING ON EXISTENCE)
by Roy Andersson (Sweden, Germany, Norway, France)
SILVER LION for Best Director to:
Andrej Koncalovskij
for the film BELYE NOCHI POCHTALONA ALEKSEYA TRYAPITSYNA
(THE POSTMAN’S WHITE NIGHTS)
(Russia)
GRAND JURY PRIZE to:
THE LOOK OF SILENCE by Joshua Oppenheimer
(Denmark, Finland, Indonesia, Norway, United Kingdom)
COPPA VOLPI
for Best Actor:
Adam Driver
in the film HUNGRY HEARTS by Saverio Costanzo (Italy)
COPPA VOLPI
for Best Actress:
Alba Rohrwacher
in the film HUNGRY HEARTS by Saverio Costanzo (Italy)
MARCELLO MASTROIANNI AWARD
for Best Young Actor or Actress to:
Romain Paul
in the film LE DERNIER COUP DE MARTEAU by Alix Delaporte (France)
AWARD FOR BEST SCREENPLAY to:
Rakhshan Banietemad and Farid Mostafavi
for the film GHESSEHA (TALES) by Rakhshan Banietemad (Iran)
SPECIAL JURY PRIZE to:
SIVAS by Kaan Müjdeci (Turkey, Germany)
LION OF THE FUTURE – “LUIGI DE LAURENTIIS” VENICE AWARD FOR A DEBUT FILM
Lion of the Future – “Luigi De Laurentiis” Venice Award for a Debut Film Jury at the 71st Venice Film Festival, chaired by Alice Rohrwacher and comprised of Lisandro Alonso, Ron Mann, Vivian Qu and Razvan Radulescu, has decided to award:
LION OF THE FUTURE – “LUIGI DE LAURENTIIS” VENICE AWARD FOR A DEBUT FILM to:
COURT by Chaitanya Tamhane (India)
ORIZZONTI
as well as a prize of 100,000 USD, donated by Filmauro di Aurelio e Luigi De Laurentiis to be divided equally between director and producer
ORIZZONTI AWARDS
The Orizzonti Jury of the 71st Venice Film Festival, chaired by Ann Hui and composed of Moran Atias, Pernilla August, David Chase, Mahamat-Saleh Haroun, Roberto Minervini and Alin Tasçiyan after screening the 29 films in competition has decided to award:
the ORIZZONTI AWARD FOR BEST FILM to:
COURT by Chaitanya Tamhane (India)
the ORIZZONTI AWARD FOR BEST DIRECTOR to:
Naji Abu Nowar
for THEEB (Jordan, U.A.E., Qatar, United Kingdom)
the SPECIAL ORIZZONTI JURY PRIZE to:
BELLUSCONE. UNA STORIA SICILIANA
by Franco Maresco (Italy)
the SPECIAL ORIZZONTI AWARD FOR BEST ACTOR OR ACTRESS to:
Emir Hadžihafizbegovic
in the film TAKVA SU PRAVILA (THESE ARE THE RULES)
by Ognjen Svilicic (Croatia, France, Serbia, Macedonia)
the ORIZZONTI AWARD FOR BEST SHORT FILM to:
MARYAM by Sidi Saleh (Indonesia)
the VENICE SHORT FILM NOMINATION FOR THE EUROPEAN FILM AWARDS 2014 to:
PAT – LEHEM (DAILY BREAD) by Idan Hubel (Israel)
VENEZIA CLASSICI AWARDS
The Venezia Classici Jury, chaired by Giuliano Montaldo composed of 28 students of Cinema History, chosen in particular from the teachers of 13 Italian Dams university programmes and from the Venice University of Ca’ Foscari, has decided to award:
the VENEZIA CLASSICI AWARD FOR BEST DOCUMENTARY ON CINEMA to:
ANIMATA RESISTENZA by Francesco Montagner and Alberto Girotto (Italy)
the VENEZIA CLASSICI AWARD FOR BEST RESTORED FILM to:
UNA GIORNATA PARTICOLARE by Ettore Scola (1977, Italy, Canada)
GOLDEN LION FOR LIFETIME ACHIEVEMENT 2014 to:
Thelma Schoonmaker
Frederick Wiseman
JAEGER-LECOULTRE GLORY TO THE FILMMAKER AWARD 2014 to:
James Franco
PERSOL TRIBUTE VISIONARY TALENT AWARD 2014 to:
Frances McDormand
L’ORÉAL PARIS PER IL CINEMA AWARD to:
Valentina Corti
Hela prislistan kommer här:
VENEZIA 71
The Venezia 71 Jury, chaired by Alexandre Desplat and comprised of Joan Chen, Philip Gröning, Jessica Hausner, Jhumpa Lahiri, Sandy Powell, Tim Roth, Elia Suleiman and Carlo Verdone having viewed all 20 films in competition, has decided as follows:
GOLDEN LION for Best Film to:
EN DUVA SATT PÅ EN GREN OCH FUNDERADE PÅ TILLVARON
(A PIGEON SAT ON A BRANCH REFLECTING ON EXISTENCE)
by Roy Andersson (Sweden, Germany, Norway, France)
SILVER LION for Best Director to:
Andrej Koncalovskij
for the film BELYE NOCHI POCHTALONA ALEKSEYA TRYAPITSYNA
(THE POSTMAN’S WHITE NIGHTS)
(Russia)
GRAND JURY PRIZE to:
THE LOOK OF SILENCE by Joshua Oppenheimer
(Denmark, Finland, Indonesia, Norway, United Kingdom)
COPPA VOLPI
for Best Actor:
Adam Driver
in the film HUNGRY HEARTS by Saverio Costanzo (Italy)
COPPA VOLPI
for Best Actress:
Alba Rohrwacher
in the film HUNGRY HEARTS by Saverio Costanzo (Italy)
MARCELLO MASTROIANNI AWARD
for Best Young Actor or Actress to:
Romain Paul
in the film LE DERNIER COUP DE MARTEAU by Alix Delaporte (France)
AWARD FOR BEST SCREENPLAY to:
Rakhshan Banietemad and Farid Mostafavi
for the film GHESSEHA (TALES) by Rakhshan Banietemad (Iran)
SPECIAL JURY PRIZE to:
SIVAS by Kaan Müjdeci (Turkey, Germany)
LION OF THE FUTURE – “LUIGI DE LAURENTIIS” VENICE AWARD FOR A DEBUT FILM
Lion of the Future – “Luigi De Laurentiis” Venice Award for a Debut Film Jury at the 71st Venice Film Festival, chaired by Alice Rohrwacher and comprised of Lisandro Alonso, Ron Mann, Vivian Qu and Razvan Radulescu, has decided to award:
LION OF THE FUTURE – “LUIGI DE LAURENTIIS” VENICE AWARD FOR A DEBUT FILM to:
COURT by Chaitanya Tamhane (India)
ORIZZONTI
as well as a prize of 100,000 USD, donated by Filmauro di Aurelio e Luigi De Laurentiis to be divided equally between director and producer
ORIZZONTI AWARDS
The Orizzonti Jury of the 71st Venice Film Festival, chaired by Ann Hui and composed of Moran Atias, Pernilla August, David Chase, Mahamat-Saleh Haroun, Roberto Minervini and Alin Tasçiyan after screening the 29 films in competition has decided to award:
the ORIZZONTI AWARD FOR BEST FILM to:
COURT by Chaitanya Tamhane (India)
the ORIZZONTI AWARD FOR BEST DIRECTOR to:
Naji Abu Nowar
for THEEB (Jordan, U.A.E., Qatar, United Kingdom)
the SPECIAL ORIZZONTI JURY PRIZE to:
BELLUSCONE. UNA STORIA SICILIANA
by Franco Maresco (Italy)
the SPECIAL ORIZZONTI AWARD FOR BEST ACTOR OR ACTRESS to:
Emir Hadžihafizbegovic
in the film TAKVA SU PRAVILA (THESE ARE THE RULES)
by Ognjen Svilicic (Croatia, France, Serbia, Macedonia)
the ORIZZONTI AWARD FOR BEST SHORT FILM to:
MARYAM by Sidi Saleh (Indonesia)
the VENICE SHORT FILM NOMINATION FOR THE EUROPEAN FILM AWARDS 2014 to:
PAT – LEHEM (DAILY BREAD) by Idan Hubel (Israel)
VENEZIA CLASSICI AWARDS
The Venezia Classici Jury, chaired by Giuliano Montaldo composed of 28 students of Cinema History, chosen in particular from the teachers of 13 Italian Dams university programmes and from the Venice University of Ca’ Foscari, has decided to award:
the VENEZIA CLASSICI AWARD FOR BEST DOCUMENTARY ON CINEMA to:
ANIMATA RESISTENZA by Francesco Montagner and Alberto Girotto (Italy)
the VENEZIA CLASSICI AWARD FOR BEST RESTORED FILM to:
UNA GIORNATA PARTICOLARE by Ettore Scola (1977, Italy, Canada)
GOLDEN LION FOR LIFETIME ACHIEVEMENT 2014 to:
Thelma Schoonmaker
Frederick Wiseman
JAEGER-LECOULTRE GLORY TO THE FILMMAKER AWARD 2014 to:
James Franco
PERSOL TRIBUTE VISIONARY TALENT AWARD 2014 to:
Frances McDormand
L’ORÉAL PARIS PER IL CINEMA AWARD to:
Valentina Corti
måndag 1 september 2014
Turist svenskt Oscar-bidrag
PRESSMEDDELANDE från Svenska filminstitutet
Turist - svenskt bidrag till 2014 års Oscarsnominering
Den svenska Oscarskommittén har utsett Ruben Östlunds Turist till Sveriges Oscarsbidrag. Det är ännu en hållplats i filmens remarkabla segertåg över världen.
Regissören och manusförfattaren Ruben Östlunds fjärde långfilm Turist fick sin världspremiär på Cannes filmfestival i maj, där den gjorde stor succé och belönades med juryns pris i sektionen Un Certain Regard. Dessutom har den valts ut till att visas på filmfestivalen i Toronto som äger rum i september. Den kommer också att tävla på den 50:e Chicagofestivalen som i år har skandinaviskt fokus och som äger rum i oktober. Den är såld till ett 40-tal länder, internationell säljagent är Coproduction Office. Amerikansk distributör är ingen mindre än Magnolia Pictures (Melancholia, Take This Waltz, I'm Still Here, Nymphomaniac, Frank).
Turist är producerad av Erik Hemmendorff och Marie Kjellson, Plattform Produktion i samarbete med flera europeiska producenter och filminstitut. Filmen har fått produktionsstöd av Svenska Filminstitutets förra långfilmkonsulent Lars G. Lindström. Turist hade svensk premiär den 15 augusti och distribueras av TriArt Film.
Force Majeure, som är den internationella titeln för Turist, får amerikansk biopremiär 24 oktober. För att uppmärksamma detta kommer Film Society of Lincoln Center i New York och Walker Art Center i Minneapolis att visa en retrospektiv över Ruben Östlunds första tio år som långfilmsregissör. Detta sker i januari 2015 och blir startskottet för en tre månader lång turné i Nordamerika för Östlund. Turnén produceras av Comeback Company i samarbete med Svenska Filminstitutet och Plattform Produktion, med stöd från Sveriges ambassad i USA och Sveriges generalkonsulat i New York.
Den 15 januari 2015 meddelas vilka filmer som Oscarsjuryn har nominerat till Bästa icke engelskspråkiga film. Oscarsgalan äger rum den 22 februari 2015.
Detta är andra gången Ruben Östlund är aktuell för att bli nominerad till Oscar för bästa icke engelskspråkiga film – hans De ofrivilliga var svenskt bidrag till 2009 års Oscarsgala.
Följande personer i Oscarskommittén har beslutat:
Maud Nycander, utsedd av Teaterförbundet
Jörgen Bergmark, utsedd av Teaterförbundet
Zoran Slavic, utsedd av Sveriges Filmuthyrareförening
Jan Lumholdt, utsedd av Svenska Filmkritikerförbundet
Dana O'Keefe, utsedd av Svenska Filminstitutet
Charlotta Denward, utsedd av Film- & TV-producenterna
Sören Staermose, utsedd av Film- & TV-producenterna
Turist - svenskt bidrag till 2014 års Oscarsnominering
Den svenska Oscarskommittén har utsett Ruben Östlunds Turist till Sveriges Oscarsbidrag. Det är ännu en hållplats i filmens remarkabla segertåg över världen.
Regissören och manusförfattaren Ruben Östlunds fjärde långfilm Turist fick sin världspremiär på Cannes filmfestival i maj, där den gjorde stor succé och belönades med juryns pris i sektionen Un Certain Regard. Dessutom har den valts ut till att visas på filmfestivalen i Toronto som äger rum i september. Den kommer också att tävla på den 50:e Chicagofestivalen som i år har skandinaviskt fokus och som äger rum i oktober. Den är såld till ett 40-tal länder, internationell säljagent är Coproduction Office. Amerikansk distributör är ingen mindre än Magnolia Pictures (Melancholia, Take This Waltz, I'm Still Here, Nymphomaniac, Frank).
Turist är producerad av Erik Hemmendorff och Marie Kjellson, Plattform Produktion i samarbete med flera europeiska producenter och filminstitut. Filmen har fått produktionsstöd av Svenska Filminstitutets förra långfilmkonsulent Lars G. Lindström. Turist hade svensk premiär den 15 augusti och distribueras av TriArt Film.
Force Majeure, som är den internationella titeln för Turist, får amerikansk biopremiär 24 oktober. För att uppmärksamma detta kommer Film Society of Lincoln Center i New York och Walker Art Center i Minneapolis att visa en retrospektiv över Ruben Östlunds första tio år som långfilmsregissör. Detta sker i januari 2015 och blir startskottet för en tre månader lång turné i Nordamerika för Östlund. Turnén produceras av Comeback Company i samarbete med Svenska Filminstitutet och Plattform Produktion, med stöd från Sveriges ambassad i USA och Sveriges generalkonsulat i New York.
Den 15 januari 2015 meddelas vilka filmer som Oscarsjuryn har nominerat till Bästa icke engelskspråkiga film. Oscarsgalan äger rum den 22 februari 2015.
Detta är andra gången Ruben Östlund är aktuell för att bli nominerad till Oscar för bästa icke engelskspråkiga film – hans De ofrivilliga var svenskt bidrag till 2009 års Oscarsgala.
Följande personer i Oscarskommittén har beslutat:
Maud Nycander, utsedd av Teaterförbundet
Jörgen Bergmark, utsedd av Teaterförbundet
Zoran Slavic, utsedd av Sveriges Filmuthyrareförening
Jan Lumholdt, utsedd av Svenska Filmkritikerförbundet
Dana O'Keefe, utsedd av Svenska Filminstitutet
Charlotta Denward, utsedd av Film- & TV-producenterna
Sören Staermose, utsedd av Film- & TV-producenterna
fredag 29 augusti 2014
Medicinen
På livsstilsmagasinet Dolce Vita i Stockholm löper allting
på i sina gamla hjulspår och resereportern Johanna (Helena Bergström) känner
att åren bara försvinner utan att hon har ett meningsfullt liv. Visserligen har
hon två exemplariska barn, men ingen man och chefen Inez (Ewa Fröling) är
ständigt kritisk mot allt hon gör. Men så får Johanna en chans att åka till
Menorca med sina barn för en reportageresa…
Historien i Colin Nutleys nya film Medicinen kommer från en
roman med samma namn av Hans Koppel och har det gamla vanliga temat med en
underkuvad karaktär som får sin revansch — i det här fallet med hjälp av en
försöksmedicin.
Nutley gör ständigt denna berättelse, ibland blir det bra
(som i Black Jack [1990], en av hans första filmer och fortfarande den bästa) men ofta blir det ett tomt
pladdrande vilket förstärks av hans arbetsmetod med mycket improvisationer och
oförmågan att klippa bort dödköttet i tagningarna.
Och så finns det ofta en elakhet mellan karaktärerna som i
många fall antas vara komisk, men som i många fall (Nionde kompaniet [1987] var ett
sådant fall) bara blir obehaglig.
Ett praktexempel på detta är chefredaktören Inez i den nya
filmen, som bara spyr ur sig elakheter utan att man som åskådare förstår sig på
figuren — då hjälper det inte att Fröling är en mästare på denna sorts
karaktär.
Och inte är de andra så speciellt mycket bättre i sina
ängsligheter och självupptagna manér, det är givetvis bara Johanna som är
sympatisk.
Delar av två scener är riktigt bra (bland annat ett spontant skratt mellan Bergström och Katarina Ewerlöf) men det simpla i själva upplägget på berättelsen och konfliktlösningarna samt scenernas utdragenhet och upprepningar gör de nästa två timmarnas speltid till en riktig prövning, då hjälper det inte att fotot är snyggt och att Petra Mede gör en riktigt bra insats som förlösare för Johanna.
Betyg: 2/10
(Medicinen har premiär den 29/8)
I samarbete med Filmtrailer.se
måndag 25 augusti 2014
Sin City: A Dame to Kill For
Frank Millers grafiska romaner har utgjort grunden för ett
flertal filmatiseringar under de senaste decennierna, ursprungligen som en
startpunkt för nystarten av Batman men frågan är om inte det mest minnesvärda
var när regissören Robert Rodriguez plockade upp hans historier om Sin City och
för knappt tio år sedan gjorde sin (och Millers) stilistiskt nyskapande film om
syndens stad — vilket innebar en nystart för Mickey Rourkes filmkarriär.
När man nu kommer tillbaka med en ny film, med undertiteln A Dame to Kill For, är Rourke tillbaka i rollen som Marv, en noshörningsliknande varelse som trots sitt uppenbara förakt för Staden inte kan slita sig från dess gator och strippklubbar.
Detsamma gäller för i stort sett alla karaktärerna: trots att de vältaligt (eller åtminstone med många ord) spyr galla över den stad/kultur som förstör deras yttre och förgiftar deras inre återvänder de hela tiden till det som blir deras död.
För död är det mycket av även i denna film. Visserligen i s
k serietidningsstil (så då är det ju inte så farligt?) men det är knappast det
som tar ner intrycket av filmen. Visuellt är den fantastiskt härlig, med
färgskiftningar, rörelser och detaljerade texturer så att man i det närmaste
sitter och dreglar av välbehag.
Men vad är det för värld som skildras? Man kan knappast tala
om att det är historier som berättas, för det är verkligen bara utsnitt av berättelser
och till råga på allt berättelser som är så vanliga att de inte skapar mycket
av publikt engagemang för karaktärerna. Allt är mycket film noir (in till
dödssätt, där klassikerna Double Indemnity/Kvinna utan samvete [1944] och
Sunset Boulevard [1950] står för de tydligaste förebilderna), men till skillnad
från klassikerna inom genren blir det mest en upprepning av de mest stereotypa
inslagen.
Millers dokumenterade politiskt reaktionära samhällssyn gör
att det som kunnat bli till åtminstone någon sorts insiktsfulla inblickar i
korrupta våldsstrukturer (som t ex finns i Chinatown [1974]) lyser med sin
frånvaro.
Fatala kvinnor Eva Greens Ava Lord) och ondskefulla politiker (Powers Booths senator Roark) blir bara till obegripliga figurer — vilket visserligen underlättar för filmskaparna att ta till den enklaste av motiveringar för actioninslagen, personlig hämnd — men blir till avgrundsdjupa hål i berättelsen.
Fatala kvinnor Eva Greens Ava Lord) och ondskefulla politiker (Powers Booths senator Roark) blir bara till obegripliga figurer — vilket visserligen underlättar för filmskaparna att ta till den enklaste av motiveringar för actioninslagen, personlig hämnd — men blir till avgrundsdjupa hål i berättelsen.
Intressantast som karaktär är Josh Brolins privatdetektiv
Dwight McCarthy (är för- och efternamn en slump?) eftersom han genuint slits mellan
det goda och den onda, medan Joseph Gordon-Levitt som spelaren Johnny till
utmattningens gräns använder sig av sina två ansiktsuttryck och Jessica Alba
som strippklubbsdansaren Nancy blir till en svårförståelig hämnare, på jakt
efter modet att döda sin älskades (Bruce Willis döde polis John Hartigan)
baneman.
Fler kända skådespelare kryddar anrättningen, men förutom
den högklassiga visuella stiliseringen är det åter igen Mickey Rourke som står
för den tyngsta insatsen. Kanske inte så konstigt att filmen räknas som en flopp i USA.
Betyg: 4/10
(Sin City: A Dame to Kill For har premiär den 29/8)
I samarbete med Filmtrailer.se
lördag 24 maj 2014
Pris i Cannes
PRESSMEDDELANDE från Film i Väst
Full pott för Film i Väst i Cannes
Film i Västs båda tävlingsbidrag i den officiella sektionen Un Certain Regard belönades med priser i årets upplaga av filmfestivalen i Cannes. Ruben Östlunds film TURIST erhöll juryns pris (Prix du jury) och ungerska Kornél Mundruczós WHITE GOD vann sektionens huvudpris.
Film i Västs båda tävlingsbidrag i den officiella sektionen Un Certain Regard belönades med priser i årets upplaga av filmfestivalen i Cannes. Ruben Östlunds film TURIST erhöll juryns pris (Prix du jury) och ungerska Kornél Mundruczós WHITE GOD vann sektionens huvudpris.
Vid en ceremoni under fredagskvällen i sektionen Un Certain Regard mottog Ruben
Östlund, som första svenska film, juryns pris (Prix du jury) för sin
uppmärksammade och kritikerhyllade film TURIST.
Det är andra gången gillt för Ruben Östlund som tidigare tävlade i samma sektion med De ofrivilliga 2008. Hans uppmärksammade film Play visades även i sektionen Quinzaine des Réalisateurs vid filmfestivalen i Cannes 2011.
TURIST är producerad av Plattform Produktion i samproduktion med Film i Väst och med stöd av bland andra Svenska Filminstitutet. Filmen distribueras i Sverige av TriArt Film och har planerad Sverigepremiär till hösten 2014.
Kornél Mundruczós WHITE GOD som vann huvudpriset i samma sektion är en samproduktion med producenter från Sverige, Ungern och Tyskland med stöd av Film i Väst, Eurimages och Svenska Filminstitutet. WHITE GOD är inspelad i Ungern och har efterbearbetats i Sverige och Tyskland.
"Även i år visar Film i Väst att Västra Götaland hävdar sig starkt i konkurrensen som en av Europas främsta filmregioner. Att båda våra filmer i sektionen Un Certain Regard fick pris gör oss naturligtvis extra stolta", säger Jessica Ask, produktionschef vid Film i Väst.
I årets jury för sektionen Un Certain Regard medverkade skådespelerskorna Maria Bonnevie och Géraldine Pailhas, regissören Moussa Touré och Peter Becker från Criterion under ledning av regissören Pablo Trapero.
fredag 23 maj 2014
X-Men: Days of Future Past
Marvels serievärld erbjuder en oändlig mängd figurer för
filmindustrin att göra till hjältar i påkostade actionäventyr. Sedan tidigare går
två filmer på de svenska biograferna med Marvel som ursprung: The Amazing Spider-Man
2 (i den nystartade serien) och Captain America: The Return of the First
Avenger – nu kommer ännu en del i berättelsen om mutanterna X-Men, med
undertiteln Days of Future Past.
I denna den sjunde delen skickas Logan/Wolverine (Hugh
Jackman) tillbaka i tiden från år 2023 till 1973 för att förhindra att
Raven/Mystique (Jennifer Lawrence) mördar företagsledaren Bolivar Trask (Peter
Dinklage), ett mord som startade den jakt på mutanterna som nästan utrotat dem.
Trask har skapat de farliga Sentinels/Väktarna, men Mystique orsakar genom
mordet och infångandet av henne att dessa förstärks med mutantblod — vilket gör
dem i stort sett osårbara.
Wolverine letar, på Charles Xavier/Professor X (Patrick
Stewart) och Erik Lehnsherr/Magnetos (Ian McKellen) uppmaning, upp deras yngre
jag (James McAvoy och Michael Fassbender) i jakten på Mystique och försöken att
få president Nixon att inte utveckla Väktar-progammet.
Liksom alla tidsreseberättelser blir även denna en stundtals
komplex och komplicerad väv av historiens nutid och olika dåtider, med möten
mellan karaktärer som vet, alternativt inte vet, vad som kommer att hända i
framtiden, något som både kan berika och onödigtvis krångla till temat i
berättelsen.
I denna X-Men-film fungerar tidsresan förhållandevis väl,
det handlar om att starta om relationen mellan människa och mutanter och
undvika ett förödande krig. Och dessa berättelser har ständigt handlat om hur
varelser som bedöms vara avvikare möts med rädsla och våld (den judiska
historien ligger nära som referens i många situationer, likaså tillvaron för
dem som bedöms vara sexuella avvikare), hur reaktionen från gruppen riskerar att
eskalera våldet men också hur förnuftiga lösningar kan rädda civilisationen
från undergång.
I detta finns en utvecklings- och kulturmötesoptimism som
befinner sig nära en av den amerikanska populärkulturens mest långlivade
medieföreteelser, tv-serien Star Trek. Och kapten Kirk dyker faktiskt upp i
filmen, från ett avsnitt med tidsresor, som både en hommage och en vink om en
amerikansk liberal världsbild.
Bryan Singer (en genuin Trekkie) gör här sin tredje
X-Man-film (han regisserade de två första i serien) och lyckas förena tematik
och kraftfull 3D-action med en lagom dos humor och goda skådespelarprestationer
(med professor X i både nu- och dåtid som svagaste länk) för att garantera ytterligare
en publikframgång.
(X-Men: Days of Future Past har premiär den 23/5)
Betyg: 7/10
I samarbete med Filmtrailer.se
onsdag 21 maj 2014
Grace of Monaco
Olivier Dahans film om några dramatiska månader 1962 när
furstendömet Monaco höll på att slukas av den omgivande grannen Frankrike har,
efter premiärvisningen i Cannes, blivit till en kontroversiell film att hantera
för distributörerna (i USA den legendariske Harvey Weinstein).
Berättelsen (skriven av Walesfödde Arash Amel) har
Hollywood-stjärnan Grace Kelly (Nicole Kidman) som centralfigur, nu på sitt
sjätte år som gift med furst Rainier (Tim Roth) — men hon saknar
skådespelarkarriären som gav henne roller i filmer som High Noon/Sheriffen
(1952), Mogambo (1953), The Country Girl/Mannen du gav mig (1954) och High
Society/En skön historia (1956).
Men det var främst samarbetet med Alfred Hitchcock som
gjorde miljonärsdottern från Philadelphia till stjärna, genom filmer som Dial M
for Murder/Slå nollan till polisen (1954), Rear Window/Fönstret åt gården
(1954) och To Catch a Thief/Ta fast tjuven (1955) — den senare inspelad på
Rivieran och starkt bidragande faktor till att Kelly och Rainier möttes.
Kelly vill spela titelrollen i Marnie (den gjordes till slut av Tippi Hedren, en annan av Hitchs blondiner), men eftersom hon är en frigid kleptoman är det inte helt lätt att motivera för maken eller monegaskerna att hon ska få återuppta karriären.
När så Frankrikes behov av pengar och önskan om att ta bort
omvärldens intresse från kriget i Algeriet gör att en politisk kris seglar upp
sätts Kelly i det traditionella dilemmat för ambitiösa kvinnor: yrket eller
familjen? Ska hon minska förtroendet för furstefamiljen genom att återuppta sin
skådespelarkarriär eller ska hon visa sig vara en pliktuppfyllande hustru som
står vid makens sida i krisen?
Lösningen är en kompromiss: hon tar furstinnerollen som sitt
livs största roll (uppmanad av hovprästen) och bidrar starkt, genom ett tal om
kärlek vid en Röda Korset-middag, till att lösa krisen.
Det är inte mycket fakta i detta påstående och inte heller i
filmens hävdande att Kelly såg till att en palatskupp med Rainiers syster
inblandad kunde avvärjas — men denna sidointrig leder åtminstone till att
filmen får en liten spänningsdimension (en blinkning åt Hitchcock?), något som
saknas under större delen av filmens förlopp. Det är mycket gående i
korridorer, män i sammanträdesrum, Rainier som röker och har händerna i
byxfickorna — men ärligt talat inte mycket insikter i karaktärerna eller
miljön.
Kidman är i några närbilder påtagligt lik Kelly, men Dahan (som
tidigare gjort bland annat La Vie en rose [2007] om Edith Piaf) har i övrigt
inte lyckats särskilt väl att ringa in karaktären, hon blir mest en gökunge i
hovboet likt vilken modern kvinnohjälte som helst (jämför med förra årets
Diana). Biskådespelarna (Derek Jacobi, Frank Langella, Parker Posey med flera)
gör väl ifrån sig, men Grace of Monaco blir som helhet en överraskande tunn och
oengagerande berättelse, som mer tar fasta på politik och konspirationer än
relationer och insikter.
(Grace of Monaco har premiär den 23/5)
Betyg: 4/10
I samarbete med Filmtrailer.se
tisdag 20 maj 2014
Locke
Ivan Locke (Tom Hardy) är en man som har lyckats att skaffa
sig kontroll över sitt liv. Han är besatt av sitt arbete som förman på ett
internationellt företag som sysslar med betonggjutning och vet precis hur
allting ska skötas när det står mycket på spel.
Han har också ett familjeliv som löper på med en fru som köper korv till fotbollsmatchen som de och deras två söner ska se på tv, kvällen före en cementleverans som är den största som gjorts i Europa.
Han har också ett familjeliv som löper på med en fru som köper korv till fotbollsmatchen som de och deras två söner ska se på tv, kvällen före en cementleverans som är den största som gjorts i Europa.
Men så händer då det som kullkastar hans välkontrollerade
liv och utlöser det drama som Stephen Knights film Locke spelar upp: kvinnan
som Ivan haft en sexuell förbindelse med vid enbart ett tillfälle hamnar på BB
två månader för tidigt. Vad göra?
Filmen, som är knappa nittio minuter lång, består av Ivans
resa från hemstaden Birmingham till BB i London och gradvis får vi i publiken
lära känna honom genom hans telefonsamtal till chefer, kolleger, fru, söner,
läkare, sköterskor och kvinnan i London. Och det är allt: inga bilder från
andra miljöer eller tidpunkter, bara från den stund han sätter sig i bilen till
det ögonblick när han får reda på hur det gått på BB.
Det här skulle givetvis kunnat bli en trist experimentfilm
som man som åskådare hade önskat varit en kortfilm på maximalt en halvtimme —
men Knight (som är en erfaren manusförfattare för tv och film, med bland annat
David Cronenbergs Eastern Promises [2007] på meritlistan) lyckas med att göra detta
fysiskt slutna rum till en spänningsskapande faktor när vi följer hur Ivan
resonerar med alla förvånade eller arga samtalspartner över telefonen. Att han
inte kan interagera med dem annat än med rösten gör att vi åskådare också blir
än mer känsliga för kvalitén i rösterna när de samtalar för att försöka förstå
hur relationerna påverkas av hans beslut att avstå fotbollsmatchen, bli
avskedad från sitt kära jobb och (möjligen) inte ha ett hem att återvända till
efter nattens BB-besök.
För Ivan har ingen tanke på att överge sin trygga tillvaro,
han vill bara göra det rätta och i hans samtal med den döda fadern i baksätet
(som inte heller syns i bild, några moment som ger en bakgrund till Ivans
agerande men inte riktigt håller dramatiskt, filmens enda riktiga svaghet) får
vi klart för oss att han själv övergavs av sin far: nu vill han undvika att bli
likadan.
Filmen är givetvis skådespelarmässigt en enmansshow och Tom
Hardy klarar uppgiften med bravur. Att även se, och inte bara höra, honom
hantera problemen med de olika personerna i sin omgivning gör också
intensiteten och närvarokänslan högre, vilket även förstärks av filmfotots
(fotograf Haris Zambarloukos [Mamma Mia från 2008 och Thor från 2011 bland annat]) lyster
av natt och gatlyktor samt klippningens (klippare Justine Wright) flexibilitet.
(Locke hade premiär den 16/5)
Betyg: 7,5/10
I samarbete med Filmtrailer.se
måndag 19 maj 2014
Filmfotograf Gordon Willis har avlidit.
Gordon Willis, filmfotograf för Woody Allen,
Francis Ford Coppola och Alan J Pakula bland andra, har avlidit i en
ålder av 82 år.
Känd som "Prince of Darkness" för sin skicklighet i att använda ljusdunkelteknik som berättandeelement kom han att sätta standarden för 1970-talets amerikanska spänningsfilm i bland annat Klute (1971), The Godfather (1972) och All the President's Men (1976).
Känd som "Prince of Darkness" för sin skicklighet i att använda ljusdunkelteknik som berättandeelement kom han att sätta standarden för 1970-talets amerikanska spänningsfilm i bland annat Klute (1971), The Godfather (1972) och All the President's Men (1976).
torsdag 15 maj 2014
Godzilla i 3D
Nu rör Godzilla på sig igen!
Efter Roland Emmerichs kritiserade, för att inte säga
föraktade, version från 1998 (föraktade för att reklamkampanjen gick ut på att
”size does matter”, dvs ju dyrare desto bättre), är nu britten Gareth Edwards
här med en film han själv uttryckligen önskar ska räknas in som en del i det
japanska Toho-bolagets värld, de 28 filmer som haft Gojira (ursprungsnamnet)
som ett hot men också som en sorts hjältefigur.
Gareth Edwards |
Gojira uppstod för i år 60 år sedan som en bild av
kärnvapenhotet, inte minst i Japan som hade fått känna på detta vapens
förfärliga effekter. Genom decennierna har Gojira kämpat mot, och ibland med,
andra monster i berättelser som fascinerat (av olika skäl) en stor publik — och
inte bara i Japan.
Edwards önskan om att befinna sig nära de japanska filmerna
fungerar både bra och mindre bra. Liksom i hans Monster (2010) är dramatiken
mer vardagligt förankrad och inte så stereotypt uppblåst som i många
amerikanska monster/katastroffilmer, vilket gör hotbilden mer angelägen.
Men liksom i många (de flesta) av de japanska Gojira-filmerna
finns här också en stelhet eller brist på dynamisk laddning som gör att
vardagsdramatiken inte riktigt förmår engagera. Karaktärerna blir inte riktigt
angelägna och trots att tematiken med sonen som skäms över faderns besatthet av
en katastrof som tog moderns liv 15 år tidigare skulle kunna fungera som ett
bra dramatiskt nav blir det aldrig tillräckligt starkt.
Till detta bidrar säkerligen att först modern (spelad av
Juliet Binoche i en märkvärdigt liten roll), sedan fadern (Brian Cranston) dör
och det är sonen Ford Brody (Aaron Taylor-Johnson) som kommer att bära dramat
karaktärsmässigt. Yrket som minröjare gör att han kan ingå i den militära
operation som försöker besegra de onda monstren (MUTOs, dvs "Massive Unidentified Terrestrial Organism) men också att hans
uttrycksregister inte är av det breda slaget. Det blir helt enkelt för
entonigt.
Liksom i alla katastroffilmer så får vetenskapen stå som en
sorts mot- eller medspelare till de militära lösningarna. Här är det dr
Serizawa (Ken Watanabe) som får stå för de förnuftiga resonemangen (lite likt
dr Malcolm i den första Jurassic Park [1993]), men mest får han gå omkring och
se bekymrad ut med halvöppen mun. Och inte blir han hjälpt av sin halvt
hysteriska kvinnliga forskarkollega dr Graham (spelad av Sally Hawkins i sin
vanliga, halvt drogade, stil).
Hotet i filmen kommer alltså inte från Godzilla, som snarast
blir till T Rex motsvarighet i Jurassic Park, den som räddar människorna från
kärnvapenhotet. Och i filmens tv-sändningar blir Godzilla till slut beskriven som King of the Monsters och mänsklighetens räddare. Godzilla har blivit till en visuellt sett bra utformad
figur, nära besläktad med de japanska Gojira — men tyvärr med alltför lite tid på
duken.
De onda kärnvapentuggande monstren är en sorts blandning av
Alien-figurerna och insekterna i Starship Troopers (1997) i utseende och
Alien-referensen finns även i att vi, liksom i Aliens (1986), får se hur
hon-varelsen hotar den mänskliga världen med en ny generation av monsterungar.
Överhuvudtaget finns här en hel del filmreferenser, inte
alltför övertydligt tack och lov — men möjliga att hitta om man är uppmärksam:
en text i familjen Brodys gamla hus där det står Mothra (en av de japanska
filmernas monster, en jättefjäril) och det musikaliska temat från Jaws/Hajen
(1975) dyker också upp ett par gånger när Godzilla närmar sig (och Brody hette
ju sheriffen i denna film) — och David Strathairn får göra amiral Stenz som en version av sin underrättelsechef i Bourne-filmerna.
Sammantaget är Godzilla en film som är tillräckligt
kraftfull när det handlar om action och det tekniska utförandet (användandet av
3D är riktigt bra, utan tramsiga plojeffekter) för att kunna tillfredsställa en
stor internationell publik — men allt för svag i karaktärsdrama och egentligt
spänning för att bli en genuin klassiker i genren.
(Godzilla hade premiär den 14/5)
Betyg: 6/10
I samarbete med Filmtrailer.se