Jesper Ganslandt har tidigare blivit uppmärksammad för fiktionslångfilmerna
Farväl Falkenberg [2006), Man tänker sitt (2009) och Apan (2009) — alla på
olika sätt experiment och med ett uppenbart intresse av att bryta, eller
åtminstone töja på, det regelverk som är förhärskande i den konventionella berättande
filmen.
När han nu återkommer som regissör är det med en historia
som berättats många gånger förr. Det handlar om tre kvinnor som återvänder till
sin mammas hus på landet för att fira hennes 70-årsdag: Elin (Carolina Gynning)
arbetar som snortande och framgångsrik fotomodell på kontinenten; Katarina
(Helena af Sandeberg) är läkare och gift med Janne (Olle Sarri) samt har två
döttrar; och Lova (Alexandra Dahlström) bor i London, men verkar mest vara en osäker
lillasyster bland de andra, mer stålsatta/framgångsrika kvinnorna. Alla är blondiner.
Men i linje med ett kammarspel av Bergman eller en
familjeuppgörelse som Thomas Vinterbergs Festen (1998) kommer det att under filmens
gång uppdagas både för oss och för dem själva hur mycket det finns av
förträngda aggressioner och plågsamma minnen, något som gör sammankomsten till
allt annat än trivsam.
Så, vad är det då som är nytt i just den här versionen?
Faktiskt inget.
Jesper Ganslandt |
Faktum är att här finns ingen insikt eller något avslöjande
som gör att karaktärerna och deras relationer får någon som helst intressant
vinkling. Det var faktiskt länge sedan man såg ett familjedrama som inte
tillför genren några nya ingredienser. Eller man borde egentligen kalla filmen
för en melodram för dess tillspetsade och (i detta fall i negativ mening)
teatrala utformande, också för att filmmusiken av Fredrik Emilson (som även
gjorde musiken till förra årets Kronjuvelerna, något han blev
Guldbaggenominerad för) är så känslosam och stundtals stark att man kommer att
tänka på Bernard Herrmanns musik till Hitchcocks Vertigo/Studie i brott (1958),
men utan att filmen i övrigt närmar sig denna nivå.
Allt startar med att alla är främlingar inför varandra,
vilket upprepas i det oändliga i akt I, medan moderns stroke i akt II gör att
allt vänder och leder till att i akt III blir alla så fantastiskt vänliga mot
varandra och bara ska kramas hela tiden. Tänk vad en hjärnblödning kan vara
bra: mamman blir även hon glad och livlig!
Ganslandt har valt att presentera de tre akterna med texter
som anger vilken akt det är tillsammans med tablåer där huvudkaraktärerna under
en lång stund står eller sitter i bestämda poser. Detta återkommer också under
eftertexterna då de även befinner sig i nya uppställningar. Detta ska antagligen
signalera en sorts distansering som, tillsammans med den känslofokuserade
musiken, förmodas skapa en kritiskt analyserande blick på familjedramat som
utspelas framför oss i publiken.
I en välvillig tolkning av bristen på nyanser, trovärdigt
händelseförlopp, absurda repliker eller verkligt liv skulle detta kunna förstås som en önskan hos
filmarna att avslöja alla de undanhållanden och lögner som den mänskliga
existensen och familjelivet till stora delar består av — men då hade det krävts
ett annat handlag av filmskaparna, något i stil med vad Douglas Sirk eller hans
beundrare Rainer Werner Fassbinder kunde uppnå.
Nu blir det i stället bara tomma gester. Några gånger hos Göranzon
(som i sitt spel här blir till en märklig blandning av naturalismskådisarna
Lennart Hjulström och Charlotte Rampling), Dahlström eller Sarri bränner det
till, men annars är det stendött.
Gynning, som många väl kommer att vara
nyfikna på, har i stort sett ett ansiktsuttryck (med uppspärrade ögon som signalerar en
kombination av förvåning och ilska) och ett tonläge i replikerna — vilket
begränsar möjligheterna för filmen att berätta om konflikterna i familjen, det
är ju Elin som tydligast kastats ut av modern som ung flicka och det är mellan
dem som de största aggressionerna finns.
Förutom Emilsons musik är det i stort sett bara fotografen
Linda Wassberg (som även filmade förra årets Apflickorna) som utmärker sig på
ett positivt sätt i denna misslyckade produktion.
(Blondie har premiär den 23 november)
Betyg: 2/10
I samarbete med Filmtrailer.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar