fredag 26 september 2014

20,000 Days on Earth


Musikern Nick Cave står i centrum i filmen 20,000 Days on Earth, en av de bästa s k dokumentärer som gjorts under de senaste åren.

Själv har jag inte följt hans karriär från det sena 1970-talets (post)punkscen över 80-talets och millennieskiftstidens litterära och filmiska bana, men porträttet som Iain Forsyth och Jane Pollard gjort kring hans filosoferande, fantasier, samtal med psykoanalytiker, med musiker och arkivarier samt några konsertinslag gör att bilden av honom som konstnär blir gnistrande tydlig. 


Att han själv till stor del har kontrollerat filmens tillblivelse blir i det här sammanhanget inget problem, (nästan) bara en styrka.

Det betyder antagligen inte att jag kommer att lyssna mycket mer på hans musik, däremot att inse vad en film kan ge i fråga om närhet och insikt vad gäller en människas inre. Dokumentärformen sätter ofta ganska strikta gränser för vad som kan — eller (ännu mer) kan tänkas — göras, på så sätt att observationer av det dokumenterade och intervjuer blir det dominerande, möjligen med inslag av en  förklarande berättarröst.

Forsyth, Cave och Pollard
Här har regissörerna Forsyth och Pollard (som i flera år jobbat inte bara med Cave i olika videoprojekt men också med många andra i konstpop/rock-genren) lyckats få Caves dominerande personlighet att inte bli överväldigande utan genom en blandning av iscensättningar och observationer få honom att framträda både med en klar och tydlig kärna i karaktären och ge en mångskiftande bild, inte utan en viss humor. 
Rådet till låtskrivare att om man inte kan komma på en bra text så kan man alltid låta ett spädbarn och en mongolisk psykopat förenas i ett rum med en clown (gammal surrealistisk princip): om inte det sätter igång idéerna så kan man skjuta clownen.

Caves musikdramatik bär på pretentioner och känslotyngd och kan i vissa delar bli till en konstpopklump som har svårt för att lyfta, men insatt i ett större sammanhang som här får det sin relevans. 

Skildringen av föräldrarna, inte minst relationen till den tidigt avlidne pappan, glimtarna av turnélivet med The Bad Seeds och The Birthday Party samt rotandet i Cave-arkivet balanseras mellan seriös livsfilosofi och galghumoristisk distans, allt i ljuset av ett lugnt familjeliv i badorten Brighton som verkar ha fått Caves svärta att bli till en hälsosam ingrediens i livet.

Och det blir tydligt att Caves centrala konstnärliga drivkraft är tanken att minnet är det som konstituerar oss människor. Hans rädsla för att förlora sitt eget minne är också det som får honom att skriva sina långa svepande och berättande texter som ett sätt att hålla kvar sin identitet, efter 20 000 dagar på jorden.


Betyg: 9/10


(20,000 Days on Earth har premiär den 26/9)

söndag 7 september 2014

Roy Andersson vinner Guldlejonet!

Roy Andersson vann Guldlejonet i Venedig med sin film En duva satt på en gren och funderade på tillvaron. Det är första gången en svensk film vunnit detta glansfulla pris.

Hela prislistan kommer här:

VENEZIA 71
The Venezia 71 Jury, chaired by Alexandre Desplat and comprised of Joan Chen, Philip Gröning, Jessica Hausner, Jhumpa Lahiri, Sandy Powell, Tim Roth, Elia Suleiman and Carlo Verdone having viewed all 20 films in competition, has decided as follows:

GOLDEN LION for Best Film to:
EN DUVA SATT PÅ EN GREN OCH FUNDERADE PÅ TILLVARON
(A PIGEON SAT ON A BRANCH REFLECTING ON EXISTENCE)
by Roy Andersson (Sweden, Germany, Norway, France)

SILVER LION for Best Director to:
Andrej Koncalovskij
for the film BELYE NOCHI POCHTALONA ALEKSEYA TRYAPITSYNA
(THE POSTMAN’S WHITE NIGHTS)
(Russia)

GRAND JURY PRIZE to:
THE LOOK OF SILENCE by Joshua Oppenheimer
(Denmark, Finland, Indonesia, Norway, United Kingdom)

COPPA VOLPI
for Best Actor:
Adam Driver
in the film HUNGRY HEARTS by Saverio Costanzo (Italy)

COPPA VOLPI
for Best Actress:
Alba Rohrwacher
in the film HUNGRY HEARTS by Saverio Costanzo (Italy)

MARCELLO MASTROIANNI AWARD
for Best Young Actor or Actress to:
Romain Paul
in the film LE DERNIER COUP DE MARTEAU by Alix Delaporte (France)

AWARD FOR BEST SCREENPLAY to:
Rakhshan Banietemad and Farid Mostafavi
for the film GHESSEHA (TALES) by Rakhshan Banietemad (Iran)

SPECIAL JURY PRIZE to:
SIVAS by Kaan Müjdeci (Turkey, Germany)


LION OF THE FUTURE – “LUIGI DE LAURENTIIS” VENICE AWARD FOR A DEBUT FILM
Lion of the Future – “Luigi De Laurentiis” Venice Award for a Debut Film Jury at the 71st Venice Film Festival, chaired by Alice Rohrwacher and comprised of Lisandro Alonso, Ron Mann, Vivian Qu and Razvan Radulescu,  has decided to award:

LION OF THE FUTURE – “LUIGI DE LAURENTIIS” VENICE AWARD FOR A DEBUT FILM to:
COURT by Chaitanya Tamhane (India)
ORIZZONTI
as well as a prize of 100,000 USD, donated by Filmauro di Aurelio e Luigi De Laurentiis to be divided equally between director and producer


ORIZZONTI AWARDS
The Orizzonti Jury of the 71st Venice Film Festival, chaired by Ann Hui and composed of Moran Atias, Pernilla August, David Chase, Mahamat-Saleh Haroun, Roberto Minervini and Alin Tasçiyan after screening the 29 films in competition has decided to award:

the ORIZZONTI AWARD FOR BEST FILM to:
COURT by Chaitanya Tamhane (India)

the ORIZZONTI AWARD FOR BEST DIRECTOR to:
Naji Abu Nowar
for THEEB (Jordan, U.A.E., Qatar, United Kingdom)

the SPECIAL ORIZZONTI JURY PRIZE to:
BELLUSCONE. UNA STORIA SICILIANA
by Franco Maresco (Italy)

the SPECIAL ORIZZONTI AWARD FOR BEST ACTOR OR ACTRESS to:
Emir Hadžihafizbegovic
in the film TAKVA SU PRAVILA (THESE ARE THE RULES)
by Ognjen Svilicic (Croatia, France, Serbia, Macedonia)

the ORIZZONTI AWARD FOR BEST SHORT FILM to:
MARYAM by Sidi Saleh (Indonesia)

the VENICE SHORT FILM NOMINATION FOR THE EUROPEAN FILM AWARDS 2014 to:
PAT – LEHEM (DAILY BREAD) by Idan Hubel (Israel)


VENEZIA CLASSICI AWARDS
The Venezia Classici Jury, chaired by Giuliano Montaldo composed of 28 students of Cinema History, chosen in particular from the teachers of 13 Italian Dams university programmes and from the Venice University of Ca’ Foscari, has decided to award:

the VENEZIA CLASSICI AWARD FOR BEST DOCUMENTARY ON CINEMA to:
ANIMATA RESISTENZA by Francesco Montagner and Alberto Girotto (Italy)

the VENEZIA CLASSICI AWARD FOR BEST RESTORED FILM to:
UNA GIORNATA PARTICOLARE by Ettore Scola (1977, Italy, Canada)


GOLDEN LION FOR LIFETIME ACHIEVEMENT 2014 to:
Thelma Schoonmaker
Frederick Wiseman


JAEGER-LECOULTRE GLORY TO THE FILMMAKER AWARD 2014 to:
James Franco

PERSOL TRIBUTE VISIONARY TALENT AWARD 2014 to:
Frances McDormand

L’ORÉAL PARIS PER IL CINEMA AWARD to:
Valentina Corti

måndag 1 september 2014

Turist svenskt Oscar-bidrag

 PRESSMEDDELANDE från Svenska filminstitutet

Turist - svenskt bidrag till 2014 års Oscarsnominering

Den svenska Oscarskommittén har utsett Ruben Östlunds Turist till Sveriges Oscarsbidrag. Det är ännu en hållplats i filmens remarkabla segertåg över världen.



Regissören och manusförfattaren Ruben Östlunds fjärde långfilm Turist fick sin världspremiär på Cannes filmfestival i maj, där den gjorde stor succé och belönades med juryns pris i sektionen Un Certain Regard. Dessutom har den valts ut till att visas på filmfestivalen i Toronto som äger rum i september. Den kommer också att tävla på den 50:e Chicagofestivalen som i år har skandinaviskt fokus och som äger rum i oktober. Den är såld till ett 40-tal länder, internationell säljagent är Coproduction Office. Amerikansk distributör är ingen mindre än Magnolia Pictures (Melancholia, Take This Waltz, I'm Still Here, Nymphomaniac, Frank).

Turist är producerad av Erik Hemmendorff och Marie Kjellson, Plattform Produktion i samarbete med flera europeiska producenter och filminstitut. Filmen har fått produktionsstöd av Svenska Filminstitutets förra långfilmkonsulent Lars G. Lindström. Turist hade svensk premiär den 15 augusti och distribueras av TriArt Film.

Force Majeure, som är den internationella titeln för Turist, får amerikansk biopremiär 24 oktober. För att uppmärksamma detta kommer Film Society of Lincoln Center i New York och Walker Art Center i Minneapolis att visa en retrospektiv över Ruben Östlunds första tio år som långfilmsregissör. Detta sker i januari 2015 och blir startskottet för en tre månader lång turné i Nordamerika för Östlund. Turnén produceras av Comeback Company i samarbete med Svenska Filminstitutet och Plattform Produktion, med stöd från Sveriges ambassad i USA och Sveriges generalkonsulat i New York.

Den 15 januari 2015 meddelas vilka filmer som Oscarsjuryn har nominerat till Bästa icke engelskspråkiga film. Oscarsgalan äger rum den 22 februari 2015.

Detta är andra gången Ruben Östlund är aktuell för att bli nominerad till Oscar för bästa icke engelskspråkiga film – hans De ofrivilliga var svenskt bidrag till 2009 års Oscarsgala.

Följande personer i Oscarskommittén har beslutat:

Maud Nycander, utsedd av Teaterförbundet
Jörgen Bergmark, utsedd av Teaterförbundet
Zoran Slavic, utsedd av Sveriges Filmuthyrareförening
Jan Lumholdt, utsedd av Svenska Filmkritikerförbundet
Dana O'Keefe, utsedd av Svenska Filminstitutet
Charlotta Denward, utsedd av Film- & TV-producenterna
Sören Staermose, utsedd av Film- & TV-producenterna