måndag 27 januari 2014

DGA premierar Alfonso Cuaron

Det amerikanska regissörsförbundet Directors Guild of America delade i helgen ut sina priser för förra årets bästa insatser. Som bästa långfilmsregissör valdes Alfonso Cuaron för arbetet med Gravity (bra val!), vilket gör honom till marginell favorit före Steve McQueen som regisserade 12 Years a Slave.



Hela prislistan följer här.


Feature Film: Alfonso Cuaron, Gravity

Documentary: Jehane Noujaim, The Square

Movies for Television and Mini-Series: Steven Soderbergh, Behind the Candelabra

Dramatic Series: Bryan Cranston, Breaking Bad: Blood Money

Comedy Series: Beth McCarthy-Miller, 30 Rock: Hogcock!/Last Lunch

Variety/Talk/News/Sports – Regularly Scheduled Programming: Don Roy
King, Saturday Night Live: Saturday Night Live With Host Justin Timberlake

Variety/Talk/News/Sports – Specials: Glenn Weiss, The 67th Annual Tony Awards

Reality Programs: Neil P. DeGroot, 72 Hours: The Lost Coast

Children’s Programs: Amy Schatz, An Apology to Elephants

Commercials: Martin de Thurah, The Man Who Couldn’t Slow Down, Hennessy VS; Human Race, Acura MDX 2014



fredag 24 januari 2014

The Secret Life of Walter Mitty


Överraskande lågmäld och eftertänksam är Ben Stillers nya version av James Thurbers berättelse från 1939 om kontorsråttan Walter Mitty som har ett så rikt fantasiliv att han inte riktigt vet när det är dagdrömmar eller verklighet som han befinner sig i.

Danny Kaye gjorde rollen i en film från 1947 där det mer var hans persona än Thurbers original som styrde karaktärens sätt att dagdrömma och även i den nu aktuella filmen är det Stiller som formar karaktären.

Men inte i den vulgo-spektakulära stil som det fanns en risk för (och som trailern antydde), det är i stället ett tempo, en rytm och ett bildspråk som närmast för tankarna till en indie-film — eller ett isländskt bisarrt drama av en Fridriksson eller Kormakur.

Mitty (Stiller) har hand om bildavdelningen på den ärevördiga tidskriften Life, som ska läggas ner i sin tryckta utgåva men omvandlas till on-line-publikation (vilket skedde i omgångar med verklighetens fotojournalistiska slagskepp Life från 1972 fram till 2007 — efter det har den utkommit sporadiskt, även i digital form). Till sista numret har stjärnfotografen Sean O’Connell (Sean Penn, modellerad efter mytens Robert Capa) tagit en rulle film där en av bilderna ska bli omslaget.

Mitty hittar den dock inte utan tvingas ut på en världsomspännande jakt som tar honom till Grönland, Island och Himalaya för att slutligen inse att detta har gjort honom till något mer än den källarvarelse som arbetet tidigare tvingade honom att vara. Han får också hjälp på vägen av en annan anställd, Cheryl (Kristen Wiig), som också hon avskedas i omorganisationen — men de finner varandra.

Inget nytt i detta alltså, en högst ordinär utvecklingsgång för en film med kommersiella förtecken. Men Stiller har som regissör förmått att skapa ett bildflöde som ger berättelsen karaktären av verklighetsåtergivning mitt i det osannolika. Och de spektakulära scenerna tonas ner efterhand och blir inte alls så dominerande som väntat: det finns t o m repliker som lyfter fram att äkthet är en kvalité att sträva efter i livet (att filmens tidskrift heter Life är knappast en slump).
Så mitt i stundtals grova stereotyper bland kostymnissarna och lite väl konfliktfria avslutningsscener (samt att den för att vara en film som marknadsförs som en actionfylld komedi så genererar den inte så mycket skratt) så lyckas Stiller fånga upp en livskänsla som känns genuin. Den har något visst.



 (The Secret Life of Walter Mitty har premiär den 24/1)


Betyg: 7/10

I samarbete med Filmtrailer.se

torsdag 23 januari 2014

Hästmannen — sista striden


Peter Gerdehag kommer nu (tillsammans med klipparen Tell Aulin [tidigare Johansson]) med en andra dokumentärfilm om den småländske bonden Sig-Anders Svensson och hans kamp för att få leva sitt 1800-talsliv samt, inte minst, att få behålla sina tre hästar.

Hästmannen, som han och filmerna kallas, har nämligen fått flera förelägganden om att förbättra sin skötsel av djuren. Speciellt under vinterhalvåret — hävdar denna nya films onda figur, Länsstyrelsens inspektör Ingela Björklund — klarar han inte av att sköta om dem: de får inte gå ute, stallet är smutsigt och hästarna får skador som Stig-Anders inte sköter om.

Om den första filmen från 2006 mest handlade om att visa fram Hästmannens anakronistiska livsstil blir del 2, med undertiteln Sista striden, till en (nästan dubbelt så) lång och i flera stycken upprepande skildring av hans kamp mot en oförstående och i stora stycken frånvarande byråkrati. Kritiken mot inspektören är omfattande och hon anklagas för att ljuga om Stig-Anders djurhållning, något som förnekas inte bara av honom men också flera vänner och bekanta.

Peter Gerdehag
Filmen blir till en ensidig partsinlaga i en konflikt och därmed är det omöjligt att som biobesökare avgöra om det finns någon sanning i anklagelserna. Bilderna från Råskog, där Hästmannen bor, blir mest till vackra vyer med naturen i motljus och anklagelserna om misskötsel om vintern får ingen belysning alls eftersom det huvudsakligen är vacker sommar när vi ser hästarna.

Och eftersom Stig-Anders är en godmodig och gudfruktig man, med många sympatisörer bland ”vanligt folk”, som lever efter devisen att löna ont med gott går det inte att få annat än sympati för honom — även när han vid ett unikt tillfälle blir arg på filmarna: han har precis fått veta att han inte kommer att få ha kvar djuren.

Men han är uppfinningsrik och placerar ut hästarna på för Länsstyrelsen okänd ort — till slut så okänd att han inte själv vet var de är utan tvingas att cykla till Skåne för att leta efter dem. Allt slutar dock inte lyckligt för hästarna, vilket blir till ytterligare en kritik mot Myndigheterna: kunde de inte fått vara kvar hos Stig-Anders?

Undertiteln blir i slutet motsagd genom en textremsa som uppmanar oss att följa Hästmannens fortsatta kamp på nätet (där över 17 000 gillar Facebook-sidan) — detta var alltså inte den sista striden.

(Hästmannen — sista striden har premiär den 24/1)


Betyg: 5/10

I samarbete med Filmtrailer.se

Mandela — Vägen till frihet


Problemet med att göra film på den nyligen avlidne Nelson Mandelas liv och gärning är att det knappast går att vara särskilt kritiskt granskande eftersom hans aura som den störste hjälten i modern tid ännu inte rubbats. Och om man som i Justin Chadwicks nya film, baserad på Mandelas självbiografi från 1995, (precis som i Bille Augusts Goodbye Bafana [2006] och i Clint Eastwoods Invictus [2009]) inte heller vill gå in på de politiska dimensioner som riskerar att stöta bort de som inte vill veta om Mandelas socialistiska ideologi utan bara vill höra talas om den store humanisten som slogs för rättvisa och jämlikhet för svarta samt inte ville hämnas på de vita blir det en ytterst begränsad skildring som kan göras.




Det blir istället familjelivets aspekter (både i hans första äktenskap och tillsammans med den andra och mer berömda hustrun Winnie) och och de psykologiska konsekvenserna av ett liv i kamp och fängelse som blir det centrala i filmen, vilket också innebär att styrkan står att finna i skådespelarprestationerna. 

Idris Elba har onekligen den karisma som gör att Mandelas otvetydiga ledaregenskaper bli tydliga, både i relation till de i ANC som redan under andra världskrigets dagar, när Mandela arbetade som advokat, försökte engagera honom i det politiska arbetet men också i relation till vita poliser och politiker.
De 27 åren i fängelset, varav 18 på Robben Island, knäcker honom inte utan han kan på ett kraftfullt sätt stå emot både de vitas önskan om att dela makten med de svart vid maktskiftet under tidigt 1990-tal och de mer våldsbenägna unga svarta (som Winnie stödjer) vilka riskerar att föra in det svarta styret i ett inbördeskrig.

På ett sätt blir Winnie (Naomie Harris) den mest intressanta gestalten. Vid deras giftermål 1958 var hon en ung romantisk flicka, men livet ensam med två små flickor efter Nelsons fängslande och bortforslande till Robben Island gjorde henne extremt bitter och hämndlysten på den vita övermakt som våldförde sig på henne. Hon kan inte komma till insikt om nödvändigheten av att sammanfoga Sydafrika till en fungerande nation utan blir till slut utestängd från Nelsons väg till frihet.

Nelson blir på så sätt till en ganska okontroversiell liberal hjälte som kämpar för allas frihet och till och med får ses anknyta till en förmodern folklig tillvaro när han återvänder till sin födelseby där han en gång i tiden genom en urgammal ritual lärde sig att bli en riktig man.

(Mandela — Vägen till frihet har premiär den 24/1)


Betyg: 6 /10



I samarbete med Filmtrailer.se

måndag 20 januari 2014

Guldbaggar 2014

Här är listan med alla pristagare på Guldbaggegalan ikväll. Väntade vinnare i stort.

Bästa film
Återträffen av Anna Odell
Biopublikens pris
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Bästa regi
Per Fly för regin i Monica Z
Bästa kvinnliga huvudroll
Edda Magnasson för rollen som Monica Zetterlund i Monica Z
Bästa manliga huvudroll
Mikael Persbrandt för rollen som Hasse i Mig äger ingen
Bästa manuskript
Anna Odell för manuskriptet till Återträffen
Hedersguldbaggen
Producenten och inspelningsledaren Kalle Boman
Bästa dokumentärfilm
Mia Engberg för Belleville Baby
Gullspiran
Till Lukas Moodysson
Bästa originalmusik
Matti Bye för musiken i Faro
Bästa manliga biroll
Sverrir Gudnason för rollen som Sture Åkerberg i Monica Z
Bästa kvinnliga biroll
Anna Bjelkerud för rollen som Pernilla i Hotell
Bästa foto
Petrus Sjövik för fotot i Ömheten
Bästa klipp
Håkan Wärn för klippningen av Känn ingen sorg
Bästa kostym
Kicki Ilander för kostymerna i Monica Z
Bästa ljud/ljuddesign
Mattias Eklund för ljudet i Känn ingen sorg
Bästa mask/smink
Lisa Mustafa för mask/smink i Vi är bäst!
Bästa scenografi
Paola Holmér och Linda Janson för scenografin i Vi är bäst!
Bästa kortfilm
On Suffocation av Jenifer Malmqvist
Bästa utländska film
Blå är den varmaste färgen av Abdellatif Kechiche
Särskilda insatser
Ljudteknikern Owe Svensson för 60 års arbete med ljud

Jack Ryan: Shadow Recruit


Romanförfattaren Tom Clancys berättelser om CIA-agenten Jack Ryan har alltsedan debuten varit en populär beståndsdel i den typ av action-äventyrshistorier som haft ambitionen att vara något mer verklighetsförankrad än det som kan sägas vara inspirationen, Ian Flemings James Bond-böcker.

Clancy, som dog i höstas, skrev sjutton bestsellers, de flesta med Jack Ryan i centrum som en pålitlig representant för en värdekonservativ republikansk ideologi, inte olik Ronald Reagan (Ryan blir också president i bokserien), och historierna har blivit en central del i populärkulturen (böcker, filmer, videospel).




Fyra filmer har tidigare gjorts utifrån böckerna, med tre olika skådespelare: Alec Baldwin, Harrison Ford och Ben Affleck. Den nye Ryan (spelad av Chris Pine, om möjligt en mer intetsägande skådespelare än Affleck) får här en kort förhistoria som ekonomistuderande vid tiden för 11 september samt skadad under kriget i Afghanistan innan huvudhistorien kommer igång: att hindra en terroristattack som planeras vara inledningen på en attack mot den amerikanska dollarns ställning, iscensatt av en grupp politiker inom den ryska statsledningen och genomförd av en hämndlysten rysk affärsman, Viktor Cheverin.

Denne spelas av Kenneth Branagh, som också regisserat — med lika dåligt resultat i både fallen. Som skurken är Cheverin en dålig Bondskurk med bara uttjatade manér från de värsta ryssbilderna under det senaste seklet. Som regissör förmår inte Branagh (som ju gjort flera bra Shakespeare-filmer, samt även fortsätter att spela Wallander) att forma den minsta spänning. Slutstriden mellan Ryan och Cheverin arbetar upp en viss adrenalinnivå hos åskådaren, men det är snarast den actionerfarne klipparen Martin Walsh som ligger bakom det.

Karaktärerna runt Ryan och Cheverin har inte heller fått några dramatiskt verkningsfulla drag: flickvännen Cathy (Keira Knightley) får bara agera kärlekskrank trots den egna läkargärningen och yttra plattityder som ”Jag valde dig” när Ryan säger att hon inte kommer att få ett bekvämt liv eftersom han valt spionyrket; Harper (Kevin Costner), Ryans närmaste CIA-chef, blir bara till en i raden av alla tuffa chefer med hjärtat på rätta stället som befolkar genren; och Peter Andersson, en av de bästa skådespelarna i Sverige, får bara se ut som ett stenansikte som Cheverins säkerhetschef.

Det här kan inte vara den start på en serie Jack Ryan-filmer som filmbolaget önskat sig.


(Jack Ryan: Shadow Recruit hade premiär den 17/1)


Betyg: 2/10





I samarbete med Filmtrailer.se

Guldbaggen 2014

Ikväll delas Guldbaggarna ut för bästa insatser under föregående år inom svensk film (samt ett pris till bästa utländska film).

Eftersom den kvalitativa nivån generellt sätt varit låg blir prisutdelningen mindre intressant, utom som indikation på om bredd popularitet eller omskrivenhet på kultursidorna ses som viktigast.

Själv var jag inte förtjust i Anna Odells Återträffen, men med tanke på konkurrensen (den berättandemässigt svaga Monica Z och den meningslösa Känn ingen sorg, som båda i ett tecken på urvalsjuryns slapphet också fått reginomineringar) är det inte mer än rätt att den håvar in de stora priserna: här fanns i alla fall en genomförd vision.



De nominerade för Guldbaggar

Bästa film
Känn ingen sorg
Producent: Malcolm Lidbeck, David Olsson
Monica Z
Producent: Lena Rehnberg
Återträffen
Producent: Mathilde Dedye

Bästa regi
Per Fly för Monica Z
Måns Mårlind och Björn Stein för Känn ingen sorg
Anna Odell för Återträffen

Bästa kvinnliga huvudroll
Edda Magnason för rollen som Monica Zetterlund i Monica Z
Anna Odell för rollen som Anna i Återträffen
Gunilla Röör för rollen som Maria i En gång om året

Bästa manliga huvudroll
Robert Gustafsson för rollen som Allan Karlsson i Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Mikael Persbrandt för rollen som Hasse i Mig äger ingen
Matias Varela för rollen som Jorge i Snabba cash – Livet deluxe

Bästa kvinnliga biroll
Anna Bjelkerud för rollen som Pernilla i Hotell
Mira Eklund för rollen som Ann-Sofie i Hotell
Josefin Neldén för rollen som Lena i Känn ingen sorg

Bästa manliga biroll
Kjell Bergqvist för rollen som Bengt i Monica Z
David Dencik för rollen som Rikard i Hotell
Sverrir Gudnason för rollen som Sture Åkerberg i Monica Z

Bästa manuskript
Cilla Jackert för manuskriptet till Känn ingen sorg
Lisa Langseth för manuskriptet till Hotell
Anna Odell för manuskriptet till Återträffen

Bästa foto
Eric Kress för fotot i Monica Z
Petrus Sjövik för fotot i Ömheten
Erik Sohlström för fotot i Känn ingen sorg

Bästa klipp
Mia Engberg för klippningen av Belleville Baby
Theis Schmidt för klippningen av Snabba cash – Livet deluxe
Håkan Wärn för klippningen av Känn ingen sorg

Bästa kostym
Kicki Ilander för kostymerna i Monica Z
Moa Li Lemhagen Schalin för kostymerna i Vi är bäst!
Ulrika Sjölin för kostymerna i Känn ingen sorg

Bästa ljud/ljuddesign
Mattias Eklund för ljudet i Känn ingen sorg
Petter Fladeby, Andreas Franck och Jens Johansson för ljudet i Snabba cash – Livet deluxe
Hans Møller för ljudet i Monica Z

Bästa mask/smink
Eva von Bahr för mask/smink i Monica Z
Eva von Bahr och Love Larson för mask/smink i Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Lisa Mustafa för mask/smink i Vi är bäst!

Bästa originalmusik
Matti Bye för musiken i Faro
Matti Bye för musiken i Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Peter Nordahl för musiken i Monica Z

Bästa scenografi
Paola Holmér och Linda Janson för scenografin i Vi är bäst!
Wilda Wiholm för scenografin i Känn ingen sorg
Josefin Åsberg för scenografin i Monica Z

Bästa kortfilm
Me Seal, Baby av Joanna Rytel
On Suffocation av Jenifer Malmqvist
Äta lunch av Sanna Lenken

Bästa dokumentärfilm
Belleville Baby av Mia Engberg
De dansande andarnas skog av Linda Västrik
Frihet bakom galler av Nima Sarvestani

Bästa utländska film
12 Years a Slave
Regi: Steve McQueen
Blå är den varmaste färgen
Regi: Abdellatif Kechiche
Turinhästen
Regi: Béla Tarr

Fler priser på Guldbaggegalan
Utöver dessa guldbaggar kommer en Hedersguldbagge att delas ut, samt en Gullspira för en person som gjort enastående insatser inom barnfilmen, samt Biopublikens pris (de tre nominerade presenteras den 11 januari). Guldbaggegalan går av stapeln den 20 januari 2014 på Cirkus i Stockholm och sänds i SVT. Programledare är Sissela Kyle.
Källa: SF

Amerikanska producentföreningen delar ut priser

Den amerikanska producentföreningen, The Producers Guild, har delat ut sina priser för 2013 års bästa insatser inom film och tv och för första gången har årets bästa film blivit två,  Gravity och 12 Years a Slave. Osäkerheten har ökat inför Oscar-utdelningen.

MOVIES
Best Picture (tie)
Gravity
Producers: Alfonso Cuarón, David Heyman

12 Years a Slave
Producers: Anthony Katagas, Jeremy Kleiner, Steve McQueen, Brad Pitt and Dede Gardner

Animated Feature
Frozen
Producer: Peter Del Vecho


Documentary
We Steal Secrets: The Story of WikiLeaks
Producers: Alexis Bloom, Alex Gibney, Marc Shmuger


TELEVISION
TV Drama:
Breaking Bad (AMC)
Producers: Melissa Bernstein, Sam Catlin, Bryan Cranston, Vince Gilligan, Peter Gould, Mark Johnson, Stewart Lyons, Michelle MacLaren, George Mastras, Diane Mercer, Thomas Schnauz, Moira Walley-Beckett

TV Movie or Mini-Series:
Behind the Candelabra (HBO)
Producers: Susan Ekins, Gregory Jacobs, Michael Polaire, Jerry Weintraub

TV Comedy:
Modern Family (ABC)
Producers: Paul Corrigan, Abraham Higginbotham, Ben Karlin, Elaine Ko, Steven Levitan, Christopher Lloyd, Jeffrey Morton, Dan O’Shannon, Jeffrey Richman, Chris Smirnoff, Brad Walsh, Bill Wrubel, Danny Zuker

Non-Fiction TV:
Anthony Bourdain: Parts Unknown (CNN)
Producers: Anthony Bourdain, Christopher Collins, Lydia Tenaglia, Sandra Zweig

Live Entertainment & Talk:
The Colbert Report (Comedy Central)
Producers: Meredith Bennett, Stephen T. Colbert, Richard Dahm, Paul Dinello, Barry Julien, Matt Lappin, Emily Lazar, Tanya Michnevich Bracco, Tom Purcell, Jon Stewart

Competition TV:
The Voice (NBC)
Producers: Stijn Bakkers, Mark Burnett, John de Mol, Chad Hines, Lee Metzger, Audrey Morrissey, Jim Roush, Kyra Thompson, Nicolle Yaron, Mike Yurchuk, Amanda Zucker

Sports:
SportsCenter (ESPN)

Children’s TV:
Sesame Street (PBS)

Digital Series:
Wired: What’s Inside

söndag 19 januari 2014

Amerikanska filmskådespelarorganisationen delar ut priser


Så har då de amerikanska filmskådespelarna utsett sina vinnare (klicka på namn/titel och du får upp IMDb:s information).
 
2014 Screen Actors Guild Awards
Outstanding Performance by a Cast in a Motion Picture
WINNER
Other Nominees:
En familj (2013)
Outstanding Performance by a Male Actor in a Leading Role
WINNER
Other Nominees:
Bruce Dern for Nebraska (2013)
Outstanding Performance by a Female Actor in a Leading Role
WINNER
Other Nominees:
Judi Dench for Philomena (2013)
Outstanding Performance by a Male Actor in a Supporting Role
WINNER
Other Nominees:
Daniel Brühl for Rush (2013/I)
Outstanding Performance by a Female Actor in a Supporting Role
WINNER
Other Nominees:
June Squibb for Nebraska (2013)
Outstanding Performance by an Ensemble in a Comedy Series
WINNER
Other Nominees:
"30 Rock" (2006)
"Veep" (2012)
Outstanding Performance by an Ensemble in a Drama Series
WINNER
Other Nominees:
"Homeland" (2011)
Outstanding Performance by a Male Actor in a Comedy Series
WINNER
Other Nominees:
Outstanding Performance by a Female Actor in a Comedy Series
WINNER
Other Nominees:
Tina Fey for "30 Rock" (2006)
Outstanding Performance by a Male Actor in a Drama Series
WINNER
Other Nominees:
Outstanding Performance by a Female Actor in a Drama Series
WINNER
Other Nominees:
Outstanding Performance by a Male Actor in a Television Movie or Miniseries
WINNER
Other Nominees:
Al Pacino for Phil Spector (2013) (TV)
Rob Lowe for Killing Kennedy (2013) (TV)
Outstanding Performance by a Female Actor in a Television Movie or Miniseries
WINNER
Helen Mirren for Phil Spector (2013) (TV)
Other Nominees:

2014 Screen Actors Guild Awards
Outstanding Performance by a Cast in a Motion Picture
WINNER
Other Nominees:
En familj (2013)
Outstanding Performance by a Male Actor in a Leading Role
WINNER
Other Nominees:
Bruce Dern for Nebraska (2013)
Outstanding Performance by a Female Actor in a Leading Role
WINNER
Other Nominees:
Judi Dench for Philomena (2013)
Outstanding Performance by a Male Actor in a Supporting Role
WINNER
Other Nominees:
Daniel Brühl for Rush (2013/I)
Outstanding Performance by a Female Actor in a Supporting Role
WINNER
Other Nominees:
June Squibb for Nebraska (2013)
Outstanding Performance by an Ensemble in a Comedy Series
WINNER
Other Nominees:
"30 Rock" (2006)
"Veep" (2012)
Outstanding Performance by an Ensemble in a Drama Series
WINNER
Other Nominees:
"Homeland" (2011)
Outstanding Performance by a Male Actor in a Comedy Series
WINNER
Other Nominees:
Outstanding Performance by a Female Actor in a Comedy Series
WINNER
Other Nominees:
Tina Fey for "30 Rock" (2006)
Outstanding Performance by a Male Actor in a Drama Series
WINNER
Other Nominees:
Outstanding Performance by a Female Actor in a Drama Series
WINNER
Other Nominees:
Outstanding Performance by a Male Actor in a Television Movie or Miniseries
WINNER
Other Nominees:
Al Pacino for Phil Spector (2013) (TV)
Rob Lowe for Killing Kennedy (2013) (TV)
Outstanding Performance by a Female Actor in a Television Movie or Miniseries
WINNER
Helen Mirren for Phil Spector (2013) (TV)
Other Nominees: