måndag 10 oktober 2011

London Film Festival 2011

För den som känner ett behov av att besöka ännu en filmfestival i höst — efter Venedig, Toronto och New York (för att inte tala om Lund International Film Festival) — så erbjuder det senaste numret av det brittiska filminstitutets flaggskepp Sight & Sound (nov 2011) en välfylld "inför"-läsning när Londons 55:e festival nu närmar sig.


Regissörsnamn som Terence Davies, bröderna Dardenne och Aleksander Sokurov samsas med mexikanska knarkthrillers och anatoliska kärleksdramer och gör 12-27 oktober till en period man skulle vilja befinna sig i det höstdimmiga London.


Men staden har också haft sin FrightFest i augusti, varifrån skräckkännaren Kim Newman rapporterar, mindre entusiastiskt om den i Lund prisade The Woman av Lucky McKee (som också får en allt annat än positiv recension i tidskriften) än Ti Wests kvinna-i-fara-spökis The Innkeepers eller Cristian Solimenos (även den i Lund visade) The Glass Man.













 En utförlig och entusiastisk recension av Göran Olssons The Black Power Mixtape 1967-1975 är ytterligare ett exempel på att Sight & Sound håller ställningarna som en viktig del av den offentliga diskussionen kring film och bidrar till att höstkvällarna känns mindre mörka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar