fredag 16 september 2011

Kärlek i Normandie

Originaltiteln Angéle et Tony anger på ett bättre sätt än den svenska både vad som är det centrala i den här franska filmen i regi av debuterande Alix Delaporte, tidigare tv-journalist och fotograf, men också vem som står i centrum.














Det är Angéle (Clotilde Hesme) vi följer, från inledningens sexualakt mot betalning (en Action Man från Shanghai som hon vill ge till sin son, som bor hos de f d svärföräldrarna) till en tillitsfull relation med fiskaren Tony (Gregory Gadebois, i en suverän gestaltning, småfet och tunnhårig, ständigt rökande och med tunga ögonlock).

 Vi befinner oss alltså i ett blåsigt Normandie, i fiskebyn Port-en-Bessin, där Angéle flyttar in hos Tony, först för att på detta sätt ha en chans att efter den villkorliga frigivningen (hon satt i fängelse för mord på sin f d, "en olycka" säger hon) få vårdnaden om sin son Yohan.


Men efter att ha haft hållning och beteende som ett vilddjur, med korta, snabba blickar mot omgivningen för att upptäcka plötsliga hot, blir hon alltmer indragen i ett vanligt familjeliv, med mamma, pappa, barn.


"Vilddjuret domesticeras" hade kunnat vara en alternativtitel till detta trivsamma men ganska lättflyktiga drama som aldrig riktigt biter till. Konflikterna är alltför enkla, komplikationerna för få, alla karaktärerna vill alla väl (den enda elaka, f d svärmodern, förpassas snabbt ur bild, svärfadern är en snäll man som hemlighåller kontakterna med Angéle).

Ett positivt inslag i filmen är att man för ovanlighetens skull ges tid att se en del av ett arbetarklassliv i vardagsmiljö. Sällan får detta plats i den "underhållande" filmen: alltför tråkigt ger det inte tid och plats för karaktärer att uppleva romantik eller spänning. Bättre då att hålla sig till den övre medelklassvärlden, där man dels har tid och resurser att inte behöva ha ett trist arbete på dagarna, dels känner filmarna sig mer hemma här.

Skönt då att någon känner sig mer hemma i en ruffigare värld — även om priset för Angéles lycka är en tillvaro som man misstänker att hon redan prövat en gång och knappast trivdes i.

I en bild, under Angéles omvandling från fängelsekund och gatuprostituerad till blomknytande hemmafru får vi se henne stå i nedre delen av höger bildkant, blickande ut över havet dit Tony precis givit sig av. I övre vänstra hörnet syns en stor staty: bilden av en kvinna som blickar ut på samma sätt.


Framtiden.










Betyg: 6/10




I samarbete med Filmtrailer.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar