lördag 3 april 2010

Millennium fortsätter sin tröga vandring

När nu Daniel Alfredson tagit över regiarbetet på Millenium-filmerna framstår det alltmer klart att man från produktionsbolaget Yellow Birds sida inte haft någon aning om vad man skulle göra med Stieg Larssons romaner.

I Flickan som lekte med elden lullar Michael Nyqvist på i sin vanliga spelstil, utan att varken han eller vi blir på det klara med vad han håller på med. Poliser dyker upp, mord upptäcks, Paolo Roberto får boxas (till ingen nytta) och Noomi Rapace tvingas köra ett solorace som skådespelare.

Så som berättelsen är utformad för tv har man försökt vara tydligare i händelseförlopp och motiveringar till varför karaktärerna gör vad de gör, men resultatet blir den vanliga sjukan i svensk film/tv-dramatik: en redovisningsestetik utan minsta spänning.

Och snart kommer sex (!) Liza Marklund-romaner som film.

Dynasti-patriark ur tiden


John Forsythe, mest bekant som Blake Carrington 1981-1989 i Dynasty/Dynastin (på danska Dollars) har vandrat till de sälla jaktmarkerna. Men vid en ålder av 92 år har man väl rätt att ta det lite lugnt.

Forsythes andra stora roll, bland de närmare hundra han hade i en lång film- och tv-karriär, var som den osynlige men hörbare uppdragsgivaren i Charlie's Angels (1976-1981).

torsdag 1 april 2010

Bio: Den fantastiska räven

Wes Andersons Den fantastiska räven/Fantastic Mr. Fox har gett kritikerkåren gråa hår: är filmen fågel eller fisk — eller har Anderson mer än en räv bakom sina öron?


Varken Sydsvenskan eller Toppraffel! har varit nådiga i kritiken, främst gäller det bristen på meningsfull berättelse men också Andersons "laid back"-humor med pretentioner på djupsinne. Däremot har man uppskattat den visuella utformningen, vilket även DN:s kritiker (manusförfattare till sjunkbomben Allt flyter) hyllar — liksom allting annat.

Själv har jag inte helt lätt för Andersons filmstil, som alltför ofta blir till anemiska observa-tioner av amerikanska medelklassmän som befinner sig i marginalen av den globaliserade världen, utan att ställa speciellt intressanta frågor om varför de är där. Ett typexempel är The Darjeeling Limited (2007), som blir till en förflyttning i sidled längs med de tre amerikanska brödernas förundrade färd i Indien.


Andersons överflyttning av Roald Dahls berättelse från 1970 är på många sätt mycket trogen originalet, inte minst för att han mycket noggrant har överfört hela Dahls hemmiljö till mr Fox lya.
Men detta detaljerade arbete verkar ha tömt ut de kreativa möjligheterna, för ganska snart blir det som inledningsvis är ett överraskande möte mellan stop-motion-dockor och rösterna från bland andra George Clooney och Meryl Streep till en innehållslös och utvecklingsbefriad standardberättelse om det goda livet utanför de konventionella ramarna.




Dockleken får inte någon djupare eller underfundigare betydelse och Anderson närmar sig karriärbanan för en annan av den amerikanska independent-filmens ikoner, Jim Jarmusch, i sin allt fastare förankring i det han redan har gjort bättre.